Tutela FMI
Răspunsuri la două întrebări din partea lui Petru Munteanu (rețeaua România 2.0):
Din perspectiva intereselor, competențelor și experiențelor Dvs, credeți
că ne poate fi mai bine în România cu o "tutelă" internațională – în
acest caz a FMI – decât fără?
Despre profitabilitatea economică sau politică
azi a acelui acord, nu pot vorbi. În schimb, în opinia mea profană, România era
fără aproape tutelă internațională la finalul anilor '80, ceea ce s-a corelat
cu o stare economică proastă urmată de o revoluție sângeroasă și de o perioadă
de tranziție greu controlabilă.
Tot fără prea multă tutelă eram probabil în
anii dinaintea celui de-al doilea război mondial – și nici atunci rezultatele
nu au fost favorabile.
Pe de altă parte nici tutela internațională
sovietică nu are reputația de a fi fost un element pozitiv.
Dacă România poate accepta un acord de
principiu care dă în ochii piețelor internaționale un plus de de predictibilitate,
cred ca acest lucru poate fi util. În problemele cu care eu sunt familiar din
mediul universitar și de cercetare, lipsa de predictibilitate este una dintre
cele mai importante deficiențe. O acțiune care aduce un plus de
predictibilitate poate fi în opinia mea meritorie chiar atunci când din punct
de vedere al eficienței imediate (financiare sau de alt fel) nu pare cea mai
bună soluție.
Vedeți, măcar la orizont, o garnitură politică – la putere sau în
opoziție – capabilă să genereze local, apoi să și administreze, politici de
dezvoltare economică și socială accelerată?
Despre politicienii prezenți și perspectivele
lor de a gestiona economia, au a vorbi politologii și economiștii. Deformația
profesională mă obligă să întreb ce date concrete și certe avem din
„experimentele anterioare”. Datele public disponibile (vezi de exemplu aici) arată că în România ultimilor 30
de ani cele mai mari creșteri în producția științifică și în finanțarea
cercetării (fără paralel în țările din jurul nostru), ca și în PIB și probabil
tocmai datorită lui, au avut loc în perioada 2004-2008. Se poate invoca
argumentul că e vorba de efectele integrării treptate în NATO și UE (poate pur
și simplu prin conectarea sistemului administrativ la practici deja dovedite a
fi mai eficiente în ani de testare în restul Europei); în orice caz, până la
analize despre resorturi subtile se poate de asemenea trage simplu linia și
întreba: cine a gestionat administrarea țării în acea perioadă de
creștere fără precedent? Numele cel mai evident este Călin Popescu-Tăriceanu în
fruntea unui partid liberal - iar corolarul e cred la fel de evident.
Pe de altă parte cred că e rezonabil să nu
așteptăm de la clasa politică reforme mai rapide decât cele pe care ni le
aplicăm noi înșine propriilor moravuri. Ori, nu văd nici în cercetarea
românească nici în afara ei vreun semn de schimbare acută a obiceiurilor
și a moralei, niciun semn de maturizare și de eficientizare acute
(simplul fapt că scriem despre ele, sau citim despre ele, nu cred că ne face cu
ceva mai buni), ci doar un progres constant și sigur. Cât despre băile de sânge
justițiar televizate, cred că dincolo de euforia de după mușcătura colectivă
din trupul condamnaților de serviciu vom rămâne cu certitudinea unui
sistem care distruge pe oricine iese rău la zaruri – ceea ce prin
arbitrarul dispunerii de forță nu are cum ajuta la clarificarea sistemului
intern de valori în societate, și prin urmare nu are cum să ducă la o
accelerare sustenabilă a dezvoltării.
Comentarii
Trimiteți un comentariu