Bugete tăiate transatlantic
O analiză
recentă a finanțării sistemului universitar din SUA arată
lucruri care aduc aminte de cele de la noi, în special legat de
bugetul românesc al cercetării. Ca și la noi, se vorbește
public de multă vreme de tăieri de buget; ca și la noi, realitatea
e că el a crescut mai mult decât multe alte secțiuni ale
bugetului național.
Din anii '60 încoace, în
SUA bugetul educației superioare a suferit creșteri mai accentuate
decât alte ramuri – de exemplu de zece ori mai mari (procentual
vorbind) decât cel militar. Ceea ce a crescut însă și mai mult a
fost procentajul de oameni care au urmat studii superioare: numărul
de studenți a crescut încă și mai repede decât bugetul alocat de
stat. Rezultatul a fost că suma disponibilă per student a scăzut –
astfel încât universitățile au decis creșterea semnificativă a
taxelor de studiu pe care le percep studenților pentru a-și
completa bugetul instituțional.
Interesant, deși
salariile de încadrare ale cadrelor didactice din universitățile
americane de stat nu au scăzut în acel interval de timp, a crescut
în schimb numărul de cadre angajate cu normă parțială – încât
rezultatul este că cheltuiala per cadru didactic a scăzut. În
schimb, a crescut semnificativ numărul de angajați din sistemul
administrativ. La universitățile de stat din California, exemplul
dat era că în cca 30 de ani numărul de cadre didactice a crescut
pe ansamblu cu cca 10% (de la cca 11600 la cca 12000), iar cel al
angajaților pe linie administrativă a crescut de cca patru ori –
de la 3800 la 12200, depășind chiar numeric numărul cadrelor
didactice!
Sună familiar ceva din
cele de mai sus? Creșteri bugetare fără precedent care ajung
general privite și discutate ca „tăieri”? Evoluția raportului
dintre personalul administrativ și cel didactic? Provocările din
SUA și România par neașteptat de similare. Creșterea
procentajului de oameni educați, ca și a celor interesați în
cercetare, în cunoaștere în general, are două efecte. Unul este
că bugetul, deși tot în creștere, rămâne în urmă, după legi poate similare celor
citate în postarea
mea anterioară legată de dinamica așezărilor umane. Al
doilea, că populația fiind mai educată și mai informată, devine
mai acut conștientă de deficiențele sistemului. De aici –
senzația crescândă de criză iremediabilă și totală într-un
sistem social și educațional care totuși din câteva puncte de vedere cel
puțin - bugetul total, numărul total de beneficiari - stă mai bine
azi decât în trecut.
Comentarii
Trimiteți un comentariu