Dând în gropi
Spuneam într-o postare
anterioară că atunci când omul de rând găsește de înțeles
copiatul la un test sau ignorarea legilor rutiere (fie și prin
telefonul folosit la volan, sau prin depășirea cu un pic a vitezei legale), e ipocrit din partea lui să se aștepte
la altceva de la reprezentanții săi oficiali, fie ei
aleși democratic sau nu. Nu avem dreptul să pretindem altceva,
dacă noi înșine nu suntem altceva.
De
asemenea, că avem legi și regulamente ale căror limite sunt
atât de absurde încât se subînțelege tacit că e
acceptabil să le încalci câtă vreme o faci cu grijă și
fără a sfida ostentativ Autoritatea. Poate fi vorba de artere de
trafic unde limita de viteză e stabilită ilogic, și unde prin
urmare aproape toată lumea o depășește. Astfel de practici pot fi
însă regăsite peste tot în societate - educație, administrație,
sport, politică, etc. Oricare ar fi domeniul, trăsătura comună
este că se trece cu vederea, se iartă, se „înțelege",
pentru că știe oricine că legea sau regulamentul încălcate
sunt venite din afară și/sau făcute de autorități care nu
înțeleg, nu știu, sau nu pot mai mult, și că trebuie să ne
înțelegem între noi ca oamenii. Spuneam
că există mai multe moduri de a judeca astfel de situații.
Modul tradițional este de a da prioritate spiritului comunitar, de
fraternitate, în ideea de a face front comun împotriva unor legi
absurde; la tăți ni-i greu, așa că trecem cu vederea. O
varietate modernă, proprie școlii de gândire autoritariste ce pare
sa domine mediul public românesc, este de a pune accent pe faptul că
atâta vreme cât toată lumea greșește, toată lumea este la
mila celor care au cătușele, toată lumea este potențial
pușcăriabilă. Între cei doi poli, unul care ne vede pe toți
frați depinzând de bunăvoința fraților și unul
care ne vede prizonieri la mila stăpânilor, este mult loc
pentru fiecare să se poziționeze conform conștiinței, și uneori
să încerce să iasă din cercul vicios.
Revenind la ideea cu
limitările ilogice de viteză pe unele artere rutiere... Majoritatea
șoferilor resimt frustrare și apasă pe accelerație: avem lucruri
de făcut, locuri în care trebuie să ajungem. Puțini în schimb sunt cei care, deși iritați, nu apasă pe accelerație; frustrarea lor
se amplifică și asupra partenerilor de trafic, obligați să stea
„la coadă”. Din ambele categorii, o parte își duc frustrarea
mai departe, fie în privat fie luând atitudine publică în sensul
logic – de a convinge comunitatea să schimbe acele limite greșit
setate, sau de a convinge comunitatea să schimbe administratorii
care au pus acele limite, sau să schimbe administratorii care nu au
oferit alternative rezonabile (transport în comun eficient,
autostrăzi, etc). Evident, proporția sau eficiența celor care iau
astfel de atitudine publică este încă insuficientă, de vreme ce
limitările ilogice de viteză nu au dispărut.
Când însă alegi să fii
printre puținii care respectă viteza legală acolo unde ceilalți
nu o fac, se cade să rămâi pe banda mai lentă de la marginea
drumului. Atât din punct de vedere legal, cât și moral. Cu o
condiție – ca acea bandă lentă să existe și să fie
practicabilă. Altfel, dacă pentru a le face loc celor care
încalcă regulamente sau legi depășind viteza legală ți se
pretinde ca tu însuți să
încalci o regulă (fie și
încălcând o linie continuă care demarchează benzile de
circulație), sau să-ți strici mașina dând în gropile sau gurile
de canal prost aliniate de la marginea drumului, atunci parcă
lucrurile merg prea departe. Cred că avem dreptul să refuzăm să
fim ostaticii celor care încalcă regulile – fie că e vorba de
viteza legală pe stradă, fie că e vorba de corupție, fie că e
vorba de orice altceva.
Comentarii
Trimiteți un comentariu