Câinii ciobanilor, bătrâni de 10 ani
Rezultă de la știri că
o lege adoptată anul acesta de către parlament impune limite
aberante ciobanilor în privința numărului de câini de la stână
(doar unul la câmpie, doar doi la deal, doar trei la munte), și a
accesului la terenurile agricole în timpul iernii. În plus, li se
cere ciobanilor să permită accesul neîngrădit al vânătorilor.
Citim mai cu atenție:
legea a fost adoptată într-adevăr vara aceasta, în ciuda
opoziției
președintelui Iohannis. Acesta din urmă a trimis legea înapoi
parlamentului, criticând cele trei lucruri citate mai sus (limitarea
pe numărul de câini, limitarea dreptului la pășunat, accesul prea
liber al vânătorilor). Deputații au refuzat să asculte sfatul
președintelui, retrimițându-i legea fără a elimina acele
prevederi și obligându-l (potrivit Constituției) să o semneze așa
cum e. Din acest punct de vedere, parlamentul pare să fi primit ce
merită, prin protestele recente ale ciobanilor și prin critica
cvasi-unanimă din partea opiniei publice.
Mai în detaliu însă, un document
public al parlamentului arată că dintre cele două camere,
Senatul a respins de fapt legea. Camera Deputaților în schimb a
aprobat-o, ca "for decizional". În aceste condiții, este ilogic să vedem că
protestatarii ciobani au fost primiți zilele trecute la parlament nu
de reprezentanții deputaților, adică ai celor care au aprobat
legea, ci de conducerea Senatului. Tocmai cei care nu aveau o
răspundere directă în aprobarea legii pare că au ajuns să preia deficitul de imagine publică.
Să citim însă și mai
cu atenție același document.
Vedem atunci că legea cu pricina nu e nouă, ci doar o actualizare a
uneia vechi de ani buni de zile, din 2006. Prevederile contestate de
către ciobani existau de aproape 10 ani în legea veche. Ceea ce s-a
întâmplat în 2015 în parlament, a fost o simplă actualizare, fără a modifica esența. De
ce vedem proteste doar în 2015? De ce
nu în 2006, 2007, 2008, etc ? Probabil pentru că cineva a început să
aibă pretenția azi, în 2015, de a și aplica legea în mod explicit.
Poate și pentru că azi informația circulă mai repede, și lumea
se poate organiza mai ușor – iar cărarea de protest către
parlament (cum am văzut, de multe ori cu bun motiv) e marcată cu
semnalizatoare mari și luminoase de întregul sistem de opinie
publică și de cam tot restul instituțiilor statului.
E probabil tipic pentru această
zonă a Europei, să tolerăm timp de ani de zile niște legi pe care
altfel le găsim nedrepte sau ilogice - dar să le tolerăm doar atâta vreme cât ni se
permite să le încălcăm. Găsim pe cale să facem ceva doar
atunci când nedreptatea (obicetivă sau subiectivă) din lege ne afectează concret, material. Nu e
vorba doar de câinii oierilor. Facem la fel și cu limitările de
viteză absurde în traficul rutier: le încălcăm sistematic, și
ne aducem aminte să vorbim despre lipsa lor de logică doar atunci
când încasăm o amendă. La fel, cu multe altele. Ceea ce duce la o
cultură a lui „toată lumea o face; doar n-o să mă ia
tocmai pe mine”. Ori, o parte din instituțiile statului, cu DNA în
frunte, tocmai asta încearcă să demonstreze: că nu există
intangibili; că oricine poate fi luat. Mesajul acestei
campanii nu ar trebui să sune doar pentru marii corupți, ci și
pentru cetățeanul de rând, complice la tolerarea unei legislații
incorecte sau ineficiente, și a unei administrații așijderea:
timpul nu mai are răbdare; e vremea să schimbați, sau să fiți
schimbați. Cât despre
deputați... e problema lor că, din cauza ignorării opiniei
publice, vor pierde teren politic. Faptul că distrug credibilitatea
unei instituții esențiale a democrației, și contribuie la
propaganda în favoarea dictaturii, nu mai e însă doar problema
lor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu