Sângele de pe mâinile dumneavoastră
Recomand oricui să
viziteze locurile unde muzee memoriale aduc aminte despre fapte
colective oribile. Memorialul de la Sighet, de exemplu. Sau, și mai
mult, memorialul de la Auschwitz-Birkenau. Nu atât pentru detaliile
tehnice afișate acolo (detalii despre care poți afla altfel și din
cărți, filme, sau online) cât pentru a înțelege cât de aproape
sunt acele crime de noi. Aproape în spațiu, în timp, dar și în
relații inter-umane. Aproape mai ales în privința ușurinței cu
care s-au întâmplat, și cu care se mai pot întâmpla. Și,
prea probabil, se mai vor întâmpla. Clădirile din
Auschwitz, însoțite de detaliile sordide despre modul treptat
și aproape firesc în care s-a ajuns la crime fără
precedent împotriva umanității, sunt, odată văzute pe viu,
îngrozitor de aproape. Poți realiza atunci că acele fapte
nu sunt deloc ale unei lumi străine și demult apuse. Intoleranța,
prostia, dezinformarea și incompetența care au făcut posibile
acele crime sunt aceleași pe care le recunoști azi în discursul
public sau privat al multora dintre noi înșine. Eu însumi,
scriind aceste rânduri, mi-l recunosc în vorbe sau fapte proprii,
mai vechi sau mai noi. Sportul de a da vina pe diverse categorii
(bugetarii, privații, profesorii, politicienii, evreii, țiganii,
ungurii, românii, turcii, tătarii, imigranții, musulmanii,
minerii, libertinii, creștinii, sectanții, securiștii, corupții,
socialiștii, fasciștii, rușii, americanii, etc) pentru faptul că
tu însuți/însăți și ai tăi nu sunteți pe cât de
eficienți ați fi vrut, sportul acesta e practicat în toată lumea,
ca și la noi în țară. De aici până la a defini inamici de
moarte, pasul e foarte mic. Dacă e adevărat că toată
suferința ta sau a colectivității tale (că e vorba de sărăcie,
de moarte, de foame, de pierderea identității naționale, de
umilire, de pierderea pământului strămoșesc, sau orice altceva)
se datorează unui singur grup de oameni, unui grup bine
definit, nu e oare în instinctele naturale (animalice?) să
vrei ochi pentru ochi, dinte pentru dinte? De acolo până la
a acționa în spiritul vorbelor deja rostite, din nou pasul (cum
afli la Auschwitz mai bine ca în alte părți) este foarte mic. Cu
atât mai mic, sau mai ușor, pare acel pas cu cât azi trăiesc încă
printre noi nu doar foste victime, ci probabil și foști torționari
din acele lagăre ale morții. Și ei, și urmașii lor. Conform
informațiilor oferite de muzeu, 90% dintre torționarii de la
Auschwitz nu au fost prinși, nu au fost trași la răspundere. Au
trăit liniștiți (?) până la adânci bătrâneți. Au ajutat la
edificarea Europei actuale, sau a altor țări de prin America.
Auschwitz e aproape de noi și pentru că o parte din victimele de
acolo proveneau din Transilvania; cinci orașe de aici, inclusiv
Clujul, au servit drept noduri de colectare a deportaților conform
datelor
istoricilor. Ar fi facil să dăm vina pe faptul că toate cinci
erau orașe ocupate de Ungaria – așa cum facil și Ungaria de azi
poate
da vina pe faptul că era ocupată sau sufocată de Germania.
Realitatea e că acei oameni au fost smulși tocmai dintre rudele
noastre sau ale vecinilor sau prietenilor noștri de azi. Realitatea
e că fără acordul tacit sau activ al bunicilor noștri (sau fără
insuficienta împotrivire), crimele acelea nu ar fi fost posibile.
Fie și doar pentru că decidenții care au controlat acele acte, sau
care le-ar fi putut bloca, au ajuns acele funcții de încredere în
administrație sau armată tocmai cu asentimentul sau lipsa de
opoziție a comunităților respective, în întregimea lor.
Realitatea tristă e că
avem azi aproape toți, prin moștenire, pe mâini sângele
victimelor de la Auschwitz. De asemenea, că repetarea acelor feluri
de greșeli ne e foarte aproape. Poate unii dorm liniștiți,
gândindu-se că Hitler e departe în istorie, și nimeni nu ar
îndrăzni. Ei uită, sau
nu știu, ce a stat la baza inițierii și acceptării acelor crime.
Era
vorba de necesitatea asigurării resurselor de hrană și
dezvoltare pentru propriul popor. După ani de foamete și criză
economică la începutul perioadei interbelice, Hitler (ca
reprezentant al unui curent de gândire, și nu de unul singur) era
convins că agricultura și-a atins limitele, și că țara lui,
Germania, pur și
simplu nu are destul teren arabil ca să-și hrănească cetățenii.
Cum interesele propriilor cetățeni trebuie puse totdeauna primele
(sună cunoscut? E o replică destul de comună în spațiul public
de azi), concluzia era logică: trebuia să facă rost de mai
mult pământ. Urma deci, tot logic, războiul pentru
cucerirea acelui pământ și (corolar) eliminarea fizică a
celorlalți. Ceilalți care, evident, nefiind ai lui veneau
pe locul doi. Ba chiar, la o analiză mai atentă, erau
organic și genetic inferiori, deci un balast pentru omenire. La
moarte cu ei.
În
calea argumentelor lui Hitler ar fi stat însă, pe lângă bunul
simț și civilizația, și argumentele științifice. Încă
înainte de a ajunge la necesitatea cuceririi de noi terenuri arabile
(deci înainte de a avea nevoie să invoce scuze rasiste pentru
exterminare) argumentele științifice i-ar fi arătat că
agricultura nu și-a atins deloc limitele, și că ajutată de
lucruri atât de simple precum irigațiile, soiurile selectate, sau
îngrășămintele (în care, în toate, Hitler nu
credea) germanii s-ar fi putut hrăni și fără a ocupa
teritoriul altor țări. Și că, probabil, industria lor s-ar fi
putut și ea reface fără război – prin inovare nu prin
suprimarea fizică a competitorilor. Altfel, desigur, Hitler „aducea”
știința în politică prin discursul rasist, în care se afirma
„științific”, „cu date”, „cu argumente evidente” cum o
rasă sau o nație poate fi superioară alteia. Promovarea
pseudoștiinței, negarea științei adevărate – iată probabil o
rotiță esențială din angrenajul care a dus la crimele de la
Auschwitz. De aceea, prevalența pseudoștiinței în viața noastră
publică de azi, alături de negarea epatantă a faptelor
demonstrate științific, ar trebui atunci să ne îngrijoreze.
Antrenamentul zilnic pe care îl facem urmărind discursul public, cu
ingerarea de construcții false în loc de realitate, nu are cum să
ne ducă în alte direcții decât cea în care a dus în trecut –
adică în cele mai negre abisuri. Că e vorba de leacurile zilnic
anunțate „de cercetătorii britanici/americani/ruși” pentru
toate bolile din lume, că e vorba despre „profeția care te va
ului”, sau de „ce spune ultima cifră a CNP-ului despre
caracterul tău”, sau de „beneficiile neștiute ale acestui
aliment miraculos”, sau de „misterul dezlegat după sute de ani”,
sau de „descoperirea care răstoarnă tot ce știi”, sau despre
„flăcări violet”, sau de „extratereștri reptilieni”, sau
de „dacii ca popor primordial al omenirii” – sunt tot atâtea
exerciții de gimnastică mentală pentru alienarea de la realitate.
Alături de cele din viața politico-jurnalistico-tabloidă, ele ne
antrenează pentru un singur lucru. Pentru Auschwitz. Sigur, nu exact
așa cum a fost el acum 70 de ani, și nu exact în aceleași
clădiri. Probabil muzeul va rămâne acolo unde e, și când luăm
pauză de la propriile atrocități vom merge chiar să îl vizităm
și să ne mirăm de răutatea oamenilor. A altor oameni.
Niciodată a noastră.
Până
atunci, „în timpul serviciului nostru”, cu cooperarea tacită,
sau prea pasivă, sau prea puțin negativă, a liderilor pe care
i-am ales, se moare în jurul nostru. Prin genocid, pe cruce, cu
pietre, prin decapitare, de foame, de sete, de lipsă de medicamente
elementare, de arme chimice, de arme convenționale. Sigur, se întâmplă mai
mult prin alte părți. Siria, Somalia, pe la barbari,
necivilizați, teroriști... oameni inferiori. Iar vina e doar
a lor. A celor care apasă pe trăgaci, fie ei și copii de
nouă ani. Sau a celor care le-au pus armele în mână. Sau a celor
care le-au vândut armele, sau care le-au trasat granițe absurde.
Sau a celor care le-au devalizat economia și le-au destabilizat
sistemul politic. Dar nu a noastră. Datoria noastră
primară e să ne vedem de propriul colț de lume. De propriul picior
de plai, gură de rai. Uităm că economiile statelor din lumea
de azi sunt de multă vreme strâns legate între ele. Că poate și
economia noastră a profitat cândva (sau chiar azi) de pe urma piețelor din acele
țări azi sfâșiate de război civil; dacă nu direct, poate
indirect, prin faptul că parteneri de-ai noștri mai din vest sau
mai din est au avut de profitat. Că avem și noi fabrici de armament
– și că poate armele produse de noi sunt și ele în mâinile
copiilor de nouă ani deveniți călăi; sau, măcar că industria
noastră de armament a profitat indirect de faptul că „piața
merge mai bine” din cauza cererii din zonele de conflict.
Uităm că suntem parte a ONU, acel organism care nu are nicio scuză
că a tolerat crimele din Siria, Somalia, Sudan, etc. Sau a NATO,
care avea o poziție suficient de puternică pentru a obliga la
soluții mai eficiente în acele zone. Sau a UE, cu aceleași
argumente. Nu, pe noi, când vorbim de Siria, ne preocupă poate Omar
Hayssam, poate caloriile din șaorma. Nu e treaba noastră
ce se întâmplă acolo. Datoria noastră primară e să
ne vedem de propriul colț de lume. De propriul picior de plai,
gură de rai.
De fapt, chiar așa
vedea lucrurile și soția primului comandant german de la Auschwitz.
Într-o vilă frumoasă de la marginea lagărului, înconjurată de
verdeață și în siguranța pazei asigurate de cea mai puternică armată a lumii, ignorând genocidul de peste gard, ea
spunea că se simte ca în rai. Dacă așa priviți lucrurile
și dumneavoastră, atunci... enjoy!
Am citit de la inceput pana la sfarsit, bine scris!
RăspundețiȘtergere