Un semafor al adevărului în presă
Există în discursul public câteva teme durabile și toxice de
pseudoștiință – ca de exemplu terapiile „alternative”,
„alimentele-minune”, teoriile consipraționiste, capacitățile „paranormale”.
Eforturi pentru combaterea acestor tendințe se cunosc de ceva vreme. Spre
exemplu, indexul verificasursa.ro. Totuși, majoritatea acestor eforturi de
indexare a site-urilor de pseudoștiință sunt subiective și neuniforme: cineva
a notat, simplu, că anumite site-uri „abundă” în pseudoștiință – și le-a marcat
ca atare. Dar ce înseamnă „abundă”? Cât de multe pagini? Cât de multe raportat
la totalul de subiecte de pe site? Cât de multe raportat la audiența paginii?
Vă propun mai jos un semafor al adevărului științific în
presă, bazat pe un calcul automat, obiectiv, care ia în considerare
popularitatea paginii, numărul de articole de pseudoștiință pe 14 teme
pseudoștiințifice reprezentative, și (ca referință) numărul de articole pe o
temă non-pseudoștiințifică (metodologia detaliată – la finalul articolului).
Analizele anterioare
creditau câteva site-uri (dintre care unele incluse și în analiza de față - cyd.ro,
criterii.ro, caplimpede.ro, obiectiv.info, descoperă.ro) ca fiind de departe
printre cele mai notabile și de privit cu circumspecție sub aspectul pseudoștiinței. Analiza cantitativă
prezentată aici arată că ele sunt de fapt egalate sau depășite de destule alte
site-uri în difuzarea de pseudoștiință –printre care destule privite în general
ca „mainstream” (adevărul.ro, ziare.com, realitatea.net, hotnews.ro).
În analiza de mai sus un singur site are „verde” curat –
cotidianul.ro – în timp ce alte câteva sunt de asemenea aproape.
S-a mediatizat recent un efort al unui grup de IT-iști de a
crea un index al surselor de „știri false”, urmând ca site-urile indexate să
fie „hărțuite” (citat din memorie) pe Facebook până la eliminarea lor completă
din fluxul informativ al acestei rețele. Spre deosebire de încercările dânșilor,
sau de cele de la verificasursa.ro, cea de față este complet obiectivă,
verificabilă și numerică; de asemenea, este apolitică. Nu în ultimul rând, este
perfectibilă și adaptabilă; spre exemplu se pot oricând adăuga indici noi, sau
înlocui unii nepotriviți, sau aplica formulele pentru alte site-uri, de către
oricine (metodologia fiind transparentă și simplu de aplicat). Propun
cititorului să folosească acest semafor drept indiciu apolitic și obiectiv al
disponibilității unui site către informații neverificate și neverificabile,
către dezinformare.
Semaforul de mai sus nu acoperă problema partizanatului sau
manipulării de altă natură – precum cele politice. Despre acelea am scris în
parte aici
– și poate voi reveni.
Așa cum am
mai arătat, este greșit argumentul că subiectele facile,
pseudoștiințifice sau de altă natură fals percepută drept „comercială” sau „cu
priză la public”... ar fi necesare oricărei publicații care dorește audiență și
impact. Graficul de mai jos prezintă, pentru câteva pagini de internet populare
(sursa aici)
proporția de știri care invocă expresiile „senzațional” sau „incendiar”, în
comparație cu audiența acelui site. Coeficientul de corelație
senzațional-audiență e esențialmente zero!
Datele de mai sus sugerează că
„tabloidele” nu își datorează audiența pur și simplu apelării la
senzaționalism. Că resortul primar al audienței nu este scandalul (sau, cum am
mai arătat aici,
violența), ci altceva. Deocamdată comentatorii persistă în clișeul deplângerii
„tabloidizării” ca principală sursă a răului din discursul public. Datele de
mai sus sugerează că acest clișeu nu are acoperire completă în realitate.
În opinia mea „audiența” (din
presă sau de orice alt fel) ține de credibilitatea difuzorului/autorului.
Această credibilitate poate fi întărită de profesionalismul fiecărui articol,
dar și de imaginea de forță și încredere pe care o au autorii sau publicația
față de cititori. Există publicații (sau, generic, vectori de imagine de orice
fel, ca de exemplu oameni publici, organizații, instituții etc) care încalcă
sistematic limite pe care societatea, sau părți ale ei, le consideră „tabu”.
Atunci când autorilor nu li se întâmplă nimic în ciuda încălcării acestor
limite, atunci când ei demonstrează prin propriul exemplu că nu pot fi opriți de limite care pe alții îi opresc, crește inerent și
măsura în care spectatorii percep publicația sau autorul ca „puternici” - în
același fel în care în orice altă formă de organizare socială din lumea vie
este respectat cel care demonstrează cel mai des că își știe impune prin forță
voința: această „putere” aduce instinctiv o formă de respect – ceea ce se va
traduce și prin audiență pentru publicația respectivă, pentru vectorul de
imagine respectiv.
Instinctul ne face să acordăm
atenție sporită lucrurilor care ies din comun. De aceea avem de exemplu
probabil reflexul de a ne întoarce capul pe stradă atunci când se aude un
zgomot neobișnuit. Provocarea pentru autori (fie ei din presa generalistă sau din
cea științifică) este să găsească și să scrie despre acel „neobișnuit” care să
merite într-adevăr atenția unor cititori. Goana după cel mai mare scandal, după accidentul cu cele mai multe victime, după alimentul cel mai antioxidant – toate acestea sunt
scurtături ieftine și nesustenabile. Insist că datele de mai sus ne
demonstrează că se poate și fără astfel de scurtături, și dezavuez atitudinea
editorilor de presă care îmi servesc minciună, violență, scandal sau
obscenitate „pentru că publicul o cere”. Nu, eu nu o cer – și, după cum se vede din datele de mai sus, nici
restul publicului nu „o cere”. Atitudinea unor astfel de editori, de a ne
considera definiți de credulitate și superficialitate, e nu doar jignitoare ci
mai ales lipsită de fundament factual.
===
Notă tehnică - Metodologia
semaforului:
Pe fiecare site (au fost
selectate câteva dintre cele mai populare conform statisticilor de vizitare,
excluzând site-urile foarte specializate precum cele auto, lictitații, forumuri
sau sport) au fost efectuate 14 căutări separate, cu cuvintele cheie: alopat,
antioxidanti, ayurveda, chakra, detoxifiere, masonerie, nibiru, nostradamus,
numerolog, reiki, superaliment sau super-aliment, Tartaria, (baba) Vanga,
Zamolxe. Fiecare dintre cele 14 subiecte poate constitui o temă legitimă
ocazional pentru presă – însă foarte adesea se abuzează de ele. Astfel,
expresia „medicină alopată” este folosită în locul termenului „medicină” de
către persoanele care fără pregătire medicală sau fără gir medical încearcă să
promoveze „tratamente” netestate clinic sau nedovedite a funcționa; eticheta
„alopată” sugerează că ar exista și alt fel de medicine, posibil la felde
legiiitime sau credibile. De foarte multe ori aceste „tratamente alternative”
invocă „superalimente” sau „antioxidanți” sau „tehnici reiki” sau „chakra”.
Dacă antioxidanții sunt un subiect serios din punct de vedere științific,
folosirea lor curentă ca argument pentru aproape orice promovare comercială...
devine o formă de pseudoștiință, mai ales că este demonstrat științific că
abuzul de antioxidanți poate fi nociv el însuși. Restul termenilor sunt
specifici teoriilor consipraționiste,
unii cu arome mai aparte (ex., Tartaria și Zamolxe sunt specifici
textelor mistificărilor dacopate, numerolog/nibiru/baba Vanga/chakra sunt
specifice „clarviziunilor”).
Numărul de articole, însumat de
la cele 14 căutări, a luat valori între 2 și ~30000 pe cele cca 50 de site-uri
analizate. S-a considerat că valori de ~14 (câte un articol pefiecare dintre
temele citate, în medie), sau apropiate de acestea (chiar dublu, triplu), sunt
perfect legitime pentru o sursă serioasă de informare. Logaritmând raportul
N(total)/14, se obțin valori de ~0 sau 1 pentru un site care are în medie
două-trei articole pe fiecare dintre temele de mai sus (e rezonabil spre
exemplu să se raporteze despre un accident rutier sau un eveniment școlar la
Tărtăria, dar nu să apară un șir întreg de articole în care se pretinde că
„tăblițele de la Tărtăria conțin cea mai veche scriere din lume, care dovedește
că Iisus era dac”). În acest context simpla logaritmare a acestui raport dă
valori într-o plajă de cca 0-10. Similar a fost logaritmat raportul dintre
N(total)14 și numărul total de vizualizări (pe lună calendaristică) ai
site-ului respectiv (numărul de vizualizări fiind extras de pe un site
specializat, de tip trafic.ro, t5.ro sau brat.ro, sau derivat din informația
furnizată chiar de site-ul analizat); înmulțit cu un factor de scalare
(ln(10000000*N(total)/14/N(vizualizări)); logaritmul acesta a dat de asemenea valori
în zona 0-10. Un al treilea raport calculat a fost cel între numărul de pagini
pe cele 14 subiecte și numărul de pagini pe un subiect neutru și prin definiție
non-pseudoștiințific (a fost ales pentru acest scop cuvântul „academia”); după
logaritmare și scalare, și acest raport a fost adus în zona 0-10 (formula: 7+ln(N(total)/14).
Media celor trei logaritmi va avea deci valori de zero (sau chiar ușor mai
mici) pentru site-urile care menționează rareori cele 14 subiecte („rareori” în
sens absolut, sau în sens relativ la numărul de vizualizări, sau relativ la
numărul de pagini pe alte subiecte). Fiecare unitate care se adaugă peste
această valoare de 0 sau 1 pentru scorul logaritmat înseamnă o creștere
semnificativă a numărului de articole de pseudoștiință. Spre exemplu, pentru
cazul numărului total brut de articole, un site cu cca 100 de articole pe cele 14 teme va avea o valoare logaritmată
de 3 pe scala pe care o propunem; ~1000 de articole ar duce la o valoare
logaritmată de 6. Peste 10000 de articole ar duce la o valoare logaritmată de
10 sau ușor mai mare. În acest context s-a propus echivalarea (prin analogie cu
culorile semaforului unde verde = sigur, galben = atenție și roșu = stop) în
care media celor trei indici logaritmați poate fi:
mai mică de 1 = verde
1, 2 = verde pal
3,4 = galben verzui
5 = galben
6 = portocaliu
7 = roșu
8, 9 = roșu dureros
mai mare ca 9 = roșu letal.
Tabelul de mai jos dă valorile
numerice pentru fiecare site analizat și marchează de asemenea subiectele pe
care un anumit site a avut valori peste valoarea mediană (adică, exces în
raport cu celelalte site-uri). Sunt marcate în bold site-urile pe care
verificasursa.ro sau alte analize le listează ca reprezentative pentru
dezinformare sau pseudoștiință.
pagina
|
media ln
|
excese (peste valoarea
mediana) la:
|
cotidianul.ro
|
-1
|
|
stiripesurse.ro
|
1
|
vanga
|
protv.ro
|
2
|
|
dcnews.ro
|
2
|
nostradamus
|
stirileprotv.ro
|
2
|
superaliment
|
digi24.ro
|
2
|
masoneria
|
b1.ro
|
3
|
nibiru nostradamus tartaria vanga
|
stirilekanald.ro
|
3
|
|
apropotv.ro
|
3
|
ayurveda
|
mediafax.ro
|
3
|
masoneria nibiru nostradamus tartaria zamolxe
|
ziaruldeiasi.ro
|
3
|
nibiru vanga
|
romanialibera.ro
|
3
|
tartaria
|
descopera.ro
|
4
|
masoneria nibiru
|
observator.tv
|
4
|
nostradamus
|
agerpres.ro
|
4
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra masoneria nibiru numerolog
reiki zamolxe
|
gandul.info
|
4
|
antioxidanti detoxifiere masoneria nibiru nostradamus tartaria
zamolxe
|
libertatea.ro
|
4
|
alopat antioxidanti numerolog vanga
|
antena3.ro
|
4
|
antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus
numerolog superaliment tartaria vanga zamolxe
|
evz.ro
|
4
|
antioxidanti chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus
numerolog reiki tartaria vanga zamolxe
|
a1.ro
|
4
|
detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog vanga
|
romaniatv.net
|
5
|
detoxifiere nibiru nostradamus numerolog superaliment vanga
|
adevarul.ro
|
5
|
alopat antioxidanti chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus
numerolog reiki superaliment tartaria zamolxe
|
huff.ro
|
5
|
nibiru numerolog vanga
|
perfecte.ro
|
5
|
|
cancan.ro
|
5
|
antioxidanti ayurveda detoxifiere masoneria nibiru nostradamus
numerolog reiki zamolxe
|
glamour.ro
|
5
|
|
divahair.ro
|
5
|
zamolxe
|
kanald.ro
|
5
|
detoxifiere nostradamus numerolog superaliment vanga
|
wowbiz.ro
|
6
|
antioxidanti detoxifiere nostradamus numerolog reiki superaliment
tartaria vanga
|
tasta.ro
|
6
|
|
criterii.ro
|
6
|
masoneria vanga
|
click.ro
|
6
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nibiru nostradamus
numerolog reiki superaliment vanga zamolxe
|
jurnalul.ro
|
6
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru
nostradamus reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
|
cyd.ro
|
6
|
alopat antioxidanti masoneria nostradamus numerolog tartaria
vanga zamolxe
|
copilul.ro
|
6
|
alopat antioxidanti ayurveda detoxifiere reiki superaliment
|
ziare.com
|
6
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru
nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
|
realitatea.net
|
7
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru
nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
|
csid.ro
|
7
|
antioxidanti ayurveda detoxifiere superaliment
|
obiectiv.info
|
7
|
antioxidanti ayurveda nostradamus reiki superaliment tartaria
vanga zamolxe
|
gandeste.org
|
7
|
alopat chakra masoneria tartaria zamolxe
|
avantaje.ro
|
7
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere numerolog reiki
superaliment zamolxe
|
unica.ro
|
7
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nostradamus
numerolog reiki superaliment
|
hotnews.ro
|
7
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru
nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
|
elle.ro
|
7
|
alopat antioxidanti ayurveda detoxifiere reiki superaliment
|
eva.ro
|
8
|
alopat ayurveda chakra reiki superaliment
|
caplimpede.ro
|
8
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru
nostradamus numerolog superaliment tartaria vanga zamolxe
|
kudika.ro
|
8
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere numerolog reiki
superaliment tartaria
|
cocoon.ro
|
8
|
alopat chakra masoneria numerolog tartaria vanga zamolxe
|
spynews.ro
|
8
|
antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus
numerolog reiki tartaria vanga zamolxe
|
ele.ro
|
10
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nostradamus
reiki superaliment vanga zamolxe
|
romedic.ro
|
10
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria numerolog
reiki superaliment vanga zamolxe
|
sfatulmedicului.ro
|
10
|
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nibiru reiki
superaliment
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu