Un semafor al adevărului în presă

Există în discursul public câteva teme durabile și toxice de pseudoștiință – ca de exemplu terapiile „alternative”, „alimentele-minune”, teoriile consipraționiste, capacitățile „paranormale”. Eforturi pentru combaterea acestor tendințe se cunosc de ceva vreme. Spre exemplu, indexul verificasursa.ro. Totuși, majoritatea acestor eforturi de indexare a site-urilor de pseudoștiință sunt subiective și neuniforme: cineva a notat, simplu, că anumite site-uri „abundă” în pseudoștiință – și le-a marcat ca atare. Dar ce înseamnă „abundă”? Cât de multe pagini? Cât de multe raportat la totalul de subiecte de pe site? Cât de multe raportat la audiența paginii?
Vă propun mai jos un semafor al adevărului științific în presă, bazat pe un calcul automat, obiectiv, care ia în considerare popularitatea paginii, numărul de articole de pseudoștiință pe 14 teme pseudoștiințifice reprezentative, și (ca referință) numărul de articole pe o temă non-pseudoștiințifică (metodologia detaliată – la finalul articolului).

Analizele anterioare creditau câteva site-uri (dintre care unele incluse și în analiza de față - cyd.ro, criterii.ro, caplimpede.ro, obiectiv.info, descoperă.ro) ca fiind de departe printre cele mai notabile și de privit cu circumspecție sub aspectul pseudoștiinței. Analiza cantitativă prezentată aici arată că ele sunt de fapt egalate sau depășite de destule alte site-uri în difuzarea de pseudoștiință –printre care destule privite în general ca „mainstream” (adevărul.ro, ziare.com, realitatea.net, hotnews.ro).
În analiza de mai sus un singur site are „verde” curat – cotidianul.ro – în timp ce alte câteva sunt de asemenea aproape.
S-a mediatizat recent un efort al unui grup de IT-iști de a crea un index al surselor de „știri false”, urmând ca site-urile indexate să fie „hărțuite” (citat din memorie) pe Facebook până la eliminarea lor completă din fluxul informativ al acestei rețele. Spre deosebire de încercările dânșilor, sau de cele de la verificasursa.ro, cea de față este complet obiectivă, verificabilă și numerică; de asemenea, este apolitică. Nu în ultimul rând, este perfectibilă și adaptabilă; spre exemplu se pot oricând adăuga indici noi, sau înlocui unii nepotriviți, sau aplica formulele pentru alte site-uri, de către oricine (metodologia fiind transparentă și simplu de aplicat). Propun cititorului să folosească acest semafor drept indiciu apolitic și obiectiv al disponibilității unui site către informații neverificate și neverificabile, către dezinformare.
Semaforul de mai sus nu acoperă problema partizanatului sau manipulării de altă natură – precum cele politice. Despre acelea am scris în parte aici – și poate voi reveni.
Așa cum am mai arătat, este greșit argumentul că subiectele facile, pseudoștiințifice sau de altă natură fals percepută drept „comercială” sau „cu priză la public”... ar fi necesare oricărei publicații care dorește audiență și impact. Graficul de mai jos prezintă, pentru câteva pagini de internet populare (sursa aici) proporția de știri care invocă expresiile „senzațional” sau „incendiar”, în comparație cu audiența acelui site. Coeficientul de corelație senzațional-audiență e esențialmente zero!

Datele de mai sus sugerează că „tabloidele” nu își datorează audiența pur și simplu apelării la senzaționalism. Că resortul primar al audienței nu este scandalul (sau, cum am mai arătat aici, violența), ci altceva. Deocamdată comentatorii persistă în clișeul deplângerii „tabloidizării” ca principală sursă a răului din discursul public. Datele de mai sus sugerează că acest clișeu nu are acoperire completă în realitate.
În opinia mea „audiența” (din presă sau de orice alt fel) ține de credibilitatea difuzorului/autorului. Această credibilitate poate fi întărită de profesionalismul fiecărui articol, dar și de imaginea de forță și încredere pe care o au autorii sau publicația față de cititori. Există publicații (sau, generic, vectori de imagine de orice fel, ca de exemplu oameni publici, organizații, instituții etc) care încalcă sistematic limite pe care societatea, sau părți ale ei, le consideră „tabu”. Atunci când autorilor nu li se întâmplă nimic în ciuda încălcării acestor limite, atunci când ei demonstrează prin propriul exemplu că nu pot fi opriți de limite care pe alții îi opresc, crește inerent și măsura în care spectatorii percep publicația sau autorul ca „puternici” - în același fel în care în orice altă formă de organizare socială din lumea vie este respectat cel care demonstrează cel mai des că își știe impune prin forță voința: această „putere” aduce instinctiv o formă de respect – ceea ce se va traduce și prin audiență pentru publicația respectivă, pentru vectorul de imagine respectiv.

Instinctul ne face să acordăm atenție sporită lucrurilor care ies din comun. De aceea avem de exemplu probabil reflexul de a ne întoarce capul pe stradă atunci când se aude un zgomot neobișnuit. Provocarea pentru autori (fie ei din presa generalistă sau din cea științifică) este să găsească și să scrie despre acel „neobișnuit” care să merite într-adevăr atenția unor cititori. Goana după cel mai mare scandal, după accidentul cu cele mai multe victime, după alimentul cel mai antioxidant – toate acestea sunt scurtături ieftine și nesustenabile. Insist că datele de mai sus ne demonstrează că se poate și fără astfel de scurtături, și dezavuez atitudinea editorilor de presă care îmi servesc minciună, violență, scandal sau obscenitate „pentru că publicul o cere”. Nu, eu nu o cer – și, după cum se vede din datele de mai sus, nici restul publicului nu „o cere”. Atitudinea unor astfel de editori, de a ne considera definiți de credulitate și superficialitate, e nu doar jignitoare ci mai ales lipsită de fundament factual.

===

Notă tehnică - Metodologia semaforului:
Pe fiecare site (au fost selectate câteva dintre cele mai populare conform statisticilor de vizitare, excluzând site-urile foarte specializate precum cele auto, lictitații, forumuri sau sport) au fost efectuate 14 căutări separate, cu cuvintele cheie: alopat, antioxidanti, ayurveda, chakra, detoxifiere, masonerie, nibiru, nostradamus, numerolog, reiki, superaliment sau super-aliment, Tartaria, (baba) Vanga, Zamolxe. Fiecare dintre cele 14 subiecte poate constitui o temă legitimă ocazional pentru presă – însă foarte adesea se abuzează de ele. Astfel, expresia „medicină alopată” este folosită în locul termenului „medicină” de către persoanele care fără pregătire medicală sau fără gir medical încearcă să promoveze „tratamente” netestate clinic sau nedovedite a funcționa; eticheta „alopată” sugerează că ar exista și alt fel de medicine, posibil la felde legiiitime sau credibile. De foarte multe ori aceste „tratamente alternative” invocă „superalimente” sau „antioxidanți” sau „tehnici reiki” sau „chakra”. Dacă antioxidanții sunt un subiect serios din punct de vedere științific, folosirea lor curentă ca argument pentru aproape orice promovare comercială... devine o formă de pseudoștiință, mai ales că este demonstrat științific că abuzul de antioxidanți poate fi nociv el însuși. Restul termenilor sunt specifici teoriilor consipraționiste,  unii cu arome mai aparte (ex., Tartaria și Zamolxe sunt specifici textelor mistificărilor dacopate, numerolog/nibiru/baba Vanga/chakra sunt specifice „clarviziunilor”).
Numărul de articole, însumat de la cele 14 căutări, a luat valori între 2 și ~30000 pe cele cca 50 de site-uri analizate. S-a considerat că valori de ~14 (câte un articol pefiecare dintre temele citate, în medie), sau apropiate de acestea (chiar dublu, triplu), sunt perfect legitime pentru o sursă serioasă de informare. Logaritmând raportul N(total)/14, se obțin valori de ~0 sau 1 pentru un site care are în medie două-trei articole pe fiecare dintre temele de mai sus (e rezonabil spre exemplu să se raporteze despre un accident rutier sau un eveniment școlar la Tărtăria, dar nu să apară un șir întreg de articole în care se pretinde că „tăblițele de la Tărtăria conțin cea mai veche scriere din lume, care dovedește că Iisus era dac”). În acest context simpla logaritmare a acestui raport dă valori într-o plajă de cca 0-10. Similar a fost logaritmat raportul dintre N(total)14 și numărul total de vizualizări (pe lună calendaristică) ai site-ului respectiv (numărul de vizualizări fiind extras de pe un site specializat, de tip trafic.ro, t5.ro sau brat.ro, sau derivat din informația furnizată chiar de site-ul analizat); înmulțit cu un factor de scalare (ln(10000000*N(total)/14/N(vizualizări)); logaritmul acesta a dat de asemenea valori în zona 0-10. Un al treilea raport calculat a fost cel între numărul de pagini pe cele 14 subiecte și numărul de pagini pe un subiect neutru și prin definiție non-pseudoștiințific (a fost ales pentru acest scop cuvântul „academia”); după logaritmare și scalare, și acest raport a fost adus în zona 0-10 (formula: 7+ln(N(total)/14). Media celor trei logaritmi va avea deci valori de zero (sau chiar ușor mai mici) pentru site-urile care menționează rareori cele 14 subiecte („rareori” în sens absolut, sau în sens relativ la numărul de vizualizări, sau relativ la numărul de pagini pe alte subiecte). Fiecare unitate care se adaugă peste această valoare de 0 sau 1 pentru scorul logaritmat înseamnă o creștere semnificativă a numărului de articole de pseudoștiință. Spre exemplu, pentru cazul numărului total brut de articole, un site cu cca 100 de articole  pe cele 14 teme va avea o valoare logaritmată de 3 pe scala pe care o propunem; ~1000 de articole ar duce la o valoare logaritmată de 6. Peste 10000 de articole ar duce la o valoare logaritmată de 10 sau ușor mai mare. În acest context s-a propus echivalarea (prin analogie cu culorile semaforului unde verde = sigur, galben = atenție și roșu = stop) în care media celor trei indici logaritmați poate fi:
mai mică de 1 = verde
1, 2 = verde pal
3,4 = galben verzui
5 = galben
6 = portocaliu
7 = roșu
8, 9 = roșu dureros
mai mare ca 9 = roșu letal.

Tabelul de mai jos dă valorile numerice pentru fiecare site analizat și marchează de asemenea subiectele pe care un anumit site a avut valori peste valoarea mediană (adică, exces în raport cu celelalte site-uri). Sunt marcate în bold site-urile pe care verificasursa.ro sau alte analize le listează ca reprezentative pentru dezinformare sau pseudoștiință.

pagina
media ln
excese (peste valoarea mediana) la:
cotidianul.ro
-1

stiripesurse.ro
1
vanga
protv.ro
2

dcnews.ro
2
nostradamus
stirileprotv.ro
2
superaliment
digi24.ro
2
masoneria
b1.ro
3
nibiru nostradamus tartaria vanga
stirilekanald.ro
3

apropotv.ro
3
ayurveda
mediafax.ro
3
masoneria nibiru nostradamus tartaria zamolxe
ziaruldeiasi.ro
3
nibiru vanga
romanialibera.ro
3
tartaria
descopera.ro
4
masoneria nibiru
observator.tv
4
nostradamus
agerpres.ro
4
alopat antioxidanti ayurveda chakra masoneria nibiru numerolog reiki zamolxe
gandul.info
4
antioxidanti detoxifiere masoneria nibiru nostradamus tartaria zamolxe
libertatea.ro
4
alopat antioxidanti numerolog vanga
antena3.ro
4
antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog superaliment tartaria vanga zamolxe
evz.ro
4
antioxidanti chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki tartaria vanga zamolxe
a1.ro
4
detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog vanga
romaniatv.net
5
detoxifiere nibiru nostradamus numerolog superaliment vanga
adevarul.ro
5
alopat antioxidanti chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria zamolxe
huff.ro
5
nibiru numerolog vanga
perfecte.ro
5

cancan.ro
5
antioxidanti ayurveda detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki zamolxe
glamour.ro
5

divahair.ro
5
zamolxe
kanald.ro
5
detoxifiere nostradamus numerolog superaliment vanga
wowbiz.ro
6
antioxidanti detoxifiere nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga
tasta.ro
6

criterii.ro
6
masoneria vanga
click.ro
6
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nibiru nostradamus numerolog reiki superaliment vanga zamolxe
jurnalul.ro
6
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
cyd.ro
6
alopat antioxidanti masoneria nostradamus numerolog tartaria vanga zamolxe
copilul.ro
6
alopat antioxidanti ayurveda detoxifiere reiki superaliment
ziare.com
6
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
realitatea.net
7
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
csid.ro
7
antioxidanti ayurveda detoxifiere superaliment
obiectiv.info
7
antioxidanti ayurveda nostradamus reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
gandeste.org
7
alopat chakra masoneria tartaria zamolxe
avantaje.ro
7
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere numerolog reiki superaliment zamolxe
unica.ro
7
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nostradamus numerolog reiki superaliment
hotnews.ro
7
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki superaliment tartaria vanga zamolxe
elle.ro
7
alopat antioxidanti ayurveda detoxifiere reiki superaliment
eva.ro
8
alopat ayurveda chakra reiki superaliment
caplimpede.ro
8
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog superaliment tartaria vanga zamolxe
kudika.ro
8
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere numerolog reiki superaliment tartaria
cocoon.ro
8
alopat chakra masoneria numerolog tartaria vanga zamolxe
spynews.ro
8
antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria nibiru nostradamus numerolog reiki tartaria vanga zamolxe
ele.ro
10
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nostradamus reiki superaliment vanga zamolxe
romedic.ro
10
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere masoneria numerolog reiki superaliment vanga zamolxe
sfatulmedicului.ro
10
alopat antioxidanti ayurveda chakra detoxifiere nibiru reiki superaliment


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

...cu număr. 73.

Cazul misteriosului teren bihorean de fotbal construit în pantă

Cum aleg revista de specialitate