Încet cu progresismul pe scări
Tumbele populiste pe marginea
„definirii familiei tradiționale”, cu care politicieni din toate
partidele au încercat să mai eludeze răspunderea de a prezenta
programe coerente și oameni competenți, par să aducă tot mai în
atenția publică termenul de „progresist”. De asemenea, și
dezbaterile despre vaccinare.
Adepții vaccinării obligatorii se
etichetează sau sunt etichetați „progresiști”, pe motiv că în
opinia lor vaccinul (ca tehnică modernă/recentă) ține de progres. Oponenții „tradiționalismului”
legat de familie – de asemenea „progresiști”, pe motiv că vor
să schimbe ceva existent, iar orice schimbare ar însemna progres.
Generația Facebook – de asemenea „progresiști” pentru că
folosesc o tehnologie nouă, nu una veche. Promotorii drepturilor
omului - „progresiști” pentru că însuși conceptul de „all
men are created equal” e relativ recent. Cei care acceptă
imigranți - „progresiști” pentru că invocă drepturile omului.
Cei îngrijorați de încălzirea globală - „progresiști”,
pentru că subiectul e adus în atenție de tehnici moderne de
analiză științifică.
În opinia mea „progresismul”
reprezintă o perdea de fum dincolo de care realitatea este mult mai
simplă, cu două tabere: cea a Puterii și cea a democrației. În
toate disputele citate mai sus, una dintre tabere dorește să impună
altora propria putere nu cu argumente logice, nu cu dovezi
incontestabile, ci cu forța brută a lui „așa trebuie”,
„majoritatea o cere”, „nu înțelegi știința”, „eu știu
mai bine”.
În momentul în care susții
obligativitatea a orice doar pentru că așa ai auzit și „așa
se face” (și nu pentru că ai înțeles și știi să le explici
și altora motivele care te animă), se cheamă că pur și simplu
dorești mai multă putere pentru tine și cei ca tine. Simți
prea multă nesiguranță în jur. Ai vrea o lume asupra căreia să
simți că este, și mai ales că tu ai, mai mult control.
Într-o cazarmă. Oricare ar fi subiectul dezbaterii – de la
vaccinare la căsătoriile (ne)tradiționale la încălzirea globală
la alimentație la Facebook sau la drepturile omului, indiferent că sunt "pro" sau "contra", oamenii Puterii
au constant același discurs, care duce inevitabil la niște
interziceri, niște verificări, niște controale, niște registre,
niște pedepse și neapărat mai multă supunere a cetățeanului
față de Putere. Veți regăsi aici pe cei scârbiți de
„inferiorii” cărora ar mai trebui să li se mai ia din
drepturi... că prea votează cu cine nu trebuie, prea se informează
de unde nu trebuie, prea nu ni se supun, prea nu ne
respectă, prea există. Îi veți regăsi pe oamenii Puterii atât între "progresiști" cât și între "tradiționaliști". Pentru că nu subiectul dezbaterii îi definește, ci uneltele pro-totalitare la care recurg.
Eu cred că mă aflu în cealaltă
tabără. În tabăra celor pentru care „mijloacele” nu sunt doar
un detaliu pentru care „scopul” să constituie o scuză. Dacă
adevărul, dreptatea, lucrul corect sau chiar supraviețuirea ar fi
posibile doar prin folosirea înșelătoriei, a nedreptății, a
incorectitudinii... aș prefera să nu supraviețuiesc. Dacă sunt
convins de utilitatea vaccinurilor, am datoria să îi conving și pe
alții – cu argumente nu cu forța brută. Dacă cred că niște
drepturi trebuie acordate, am datoria să le acord așa cum sunt ele
– ca drepturi ale oricui nu ca limitări ale altora. Dacă cred că
un anumit element de tehnologie modernă e util și sigur, am datoria
să încerc să conving cu argumente verificabile – dintre care
„progresul” sau „orice schimbare e un progres” nu fac
nicidecum parte.
Nu știu care e eticheta potrivită
pentru tabăra mea. E vorba în principiu de libertate, de
democrație, de raționalitate. Dar numai dacă le înțelegi până
la capăt. Dacă în numele libertății îți trimiți oponenții la
închisoare, dacă în numele democrației ignori argumentele celor
care ți se pare că ar fi minoritari, dacă în numele rațiunii
ignori logica altora... atunci aceea nu mai e libertate, democrație
ori raționalitate.
Cât despre „progres”... în opinia
mea istoria ne învăță că e inevitabil și implacabil. Nu
neapărat liniar, nu neapărat fără regrese locale – dar, la
scară istorică, e inevitabil. Atâta doar că nu trebuie să
confundăm progresul cu schimbarea. Progresul aduce adesea schimbări;
reciproca nu e obligatoriu valabilă. Esența progresului ține,
cred, nu de a le lua oamenilor lucruri (deși adesea chiar li se iau
– dar li se dau altele mai utile), nu de a-i schimba (deși adesea
înseamnă și asta), ci de a construi o societate mai robustă
și mai funcțională pentru fiecare dintre membrii ei.
Tot respectul stimate coleg!
RăspundețiȘtergere