Cum sunt dezinformați rectorii europeni și revistele Nature sau Science
Pe scurt: seria de articole și
comunicate din ultima vreme, de la Nature, Science, European
University Association și altele, reflectă câteva aspecte explicit
criticabile ale cercetării din România (sub-finanțarea cronică,
ineficiența administrativă, impredictibilitatea, excese de
instituționalism în alegerea evaluatorilor de proiecte – ca de
exemplu cerința de a lucra în țară și de a avea „autorizație
de evaluator” de la angajator). Dincolo de aceste realități,
articolele conțin și neadevăruri sau dezinformări interesate
politic. Nu am de criticat discutarea problemelor sistemice ale
României în revista Nature sau în altă parte. Nu am de negat
acele probleme sistemice, nici greșelile recente. Am în schimb o
problemă cu inventarea de probleme și cu denigrarea unor oameni sau
a unor instituții sau a societății în general... pe post de ofrande pe altarul unor clișeele politice pe care ni le servesc
alții.
Rectorii europeni (respectiv European
University Association) se
declară „deeply concerned by the recent developments
concerning the dissolution of the former independent Research
Councils, without due process” în România. Din contră, în
realitate redesenarea „forurilor consultative” ale Ministerului
Cercetării fost perfect legitimă și logică și legală; era
absurd să-i ceri unui ministru să lucreze cu consilierii numiți de
oponentul său – mai ales când acei consilieri spun pe față că
îl consideră „ciumă roșie”. În plus, a fost mai transparentă
decât cea realizată în 2016. Deși și procedura de anul acesta a
avut elementele ei criticabile (menționate de altfel în articolele citate - ca de exemplu marginalizarea umanioarelor), iar rezultatul selecției asemenea,
de aici și până la neadevărul din presă, servit rectorilor
europeni, e cale lungă.
Rectorii europeni constată
că „there have been no new calls for competitive research projects
recently”. Rectorilor europeni le-a fost servit un neadevăr
interesat politic. Toamna trecută au fost competiții de proiecte la
Ministerul Cercetării și Inovării, a căror evaluare încă nu s-a
încheiat. Toamna trecută nu e „recently”? E adevărat că nu se
prefigurează alte competiții în curând – ceea ce e foarte
criticabil; e adevărat că și competițiile de anul trecut au fost
inițiate de alt guvern. Dar de aici la neadevărul din presă,
servit rectorilor europeni, e cale lungă.
Rectorii europeni constată
de asemenea că nu e normală decizia Ministerului de a limita
folosirea evaluatorilor internaționali, mai ales a acelora care
provin din România. Acest punct de vedere este rezonabil și îl
susțin. Dar cui servește condimentarea lui cu neadevărurile de mai
sus?
O publicație europeană de știință
scrie
pe aceeași temă, adăugând că „the government cut the research
budget”. Publicației europene i-a fost servită un neadevăr
interesat politic . Bugetul cercetării din România a crescut în 2017, nu a
scăzut. E adevărat că creșterea se cuvenea să fie mai mare (nu
de doar 1-2%). Se poate și ca anumite sectoare să fi văzut
scăderi. Dar de aici și până la neadevărul servit presei e cale
lungă.
Aceeași publicație spune că „Ongoing
research projects were blocked and didn’t receive funding for
2017”. Publicației europene i-a fost servită o dezinformare prin
omisiune. Pentru că la (aproape) fiecare început de an situația
finanțării proiectelor în România e aceeași: întârzieri de
până la câteva luni la finanțare, din cauză că Ministerul nu a
primit încă banii pe care trebuie să îi distribuie către
universități și institute. Toată lumea din sistem știe acest
lucru; a te preface să îl ignori și să îl descoperi a fi o
excepție specifică lui 2017 – iată o dezinformare prin omisiune.
Aceeași publicație spune că membrii
„forurilor consultative” ale Ministerului numiți în 2016 au
fost înlocuiți cu „researchers from the Academy of Scientists in
Romania, a non-governmental organisation whose members’ scientific
qualifications have been questioned”. Publicației europene i-a
fost servită o dezinformare interesată politic. Pentru că da,
între cei cca 100 de membri ai „forurilor consultative” ale
Ministerului se află și câțiva membri ai Academiei
Oamenilor de Știință. Câțiva. În plus, asta nu îi face
prin definiție incapabili. Dimpotrivă, veți găsi acolo și
cercetători care au, de exemplu, de 10 de ori mai multe citări ale
articolelor științifice decât unii dintre cei care îi descriu ca
„incapabili”.
Aceeași publicație spune că „The
transparency criteria of these councils were established last year”.
Atâta doar că procedura de
constituire a CNCS anul trecut a fost mai puțin transparentă decât
anul acesta: anul trecut s-a aflat realmente despre ea numai după ce
s-au încheiat înscrierile; unosc numeroși cercetători care ar fi
vrut să se înscrie dar n-au putut pentru că nu le-a spus nimeni că
are loc selecția.
Aceeași publicație spune că „the
new government elected in December 2016 decided to completely
overhaul the system without explaining why the councils could not
start their work”. Este fals să spui că Ministerul nu a furnizat
explicații. A făcut-o. În plus, cum am mai spus, e vorba de foruri
consultative ale ministerului – așa că e logic ca un ministru
numit pe patru ani să aibă pretenția de a alege cu cine lucrează.
O publicație britanică titrează
că reorganizarea forurilor consultative ale Ministerului are ca
singur scop controlul politic. Se poate, dar... dovezile lipsesc.
Repetarea insistentă a afirmației nu constituie o dovadă a
intenției politice în 2017, nici a lipsei de intenție politică în
2016. Da, au fost eliminați cei din străinătate. Mulți dintre ei
(la fel ca mulți dintre cei din șară de altfel) erau critici
convinși ai partidului care a câștigat alegerile din decembrie
2016; dar asta nu îi face apolitici și imparțiali – ci
dimpotrivă. Nu în ultimul rând, la rearanjarea din 2017 a existat
interdicția, pentru membrii noilor foruri consultative ale
Ministerului, de a face parte din foruri de conducere ale vreunui
partid politic.
Aceeași publicație folosește
persistent termenul „have been removed from the councils” pentru
a-i descrie pe cei care au făcut parte din forurile numite în 2016
și au refuzat să mai candideze în 2017. Se prea poate ca
Ministerul să îi fi vrut plecați; problema e că aveau la
dispoziție opțiunea de a candida din nou, pentru a demonstra că
„au fost eliminați”. Nu au făcut-o; nu au dovada de a fi
încercat să se reînscrie și de a fi fost refuzați. După datele
de la dosar, pur și simplu au plecat, nu au fost „removed”.
Revista Nature susține
că Ministerul „ has replaced formerly independent research
councils with state-controlled bodies”. Această este o
dezinformare. Statutul legal al forurilor consultative ale
Ministerului e același anul acesta ca și anul trecut.
Tot revista Nature susține
că renunțarea la evaluatori străini înseamnă „control
politic”. Propoziția este complet lipsită de logică. Da, este
adevărat că dintotdeauna evaluatorii proiectelor de cercetare de la
noi au fost neomogeni – ba chiar, ocazional, lipsiți de etică sau
interesați politic. Dar asta e la fel de adevărat pentru cei din
țară și pentru cei din afară. Eliminarea evaluatorilor străini
este, în opinia mea, greșită în primul rând pentru că evită
această realitate: nu naționalitatea sau rezidența erau problema,
ci etica sau priceperea.
Revista Nature explică și că eu (sau
oricine altcineva se întâmplă să nu fie de acord cu
dezinformările citate mai sus) este „temător de meritocrație”.
Pe lângă faptul că termenul de „meritocrație” mi se pare
redundant și superficial... încercați aici.
Cred că am dreptul să mă simt jignit – și cred că nu sunt
singurul.
Revista Science este preocupată
că guvernul „will isolate Romania’s small scientific community
just as it was beginning to nurture connections to the rest of the
world”. Afirmația este falsă pentru cine cunoaște mediul
științific românesc: legăturile lui cu străinătatea sunt mult
mai extinse și mai solide și mai vechi decât pretinde articolul.
Iar renunțarea la evaluatori străini nu are legătură cu
colaborările internaționale pe care foarte mulți cercetători
români le au.
Revista Science spune
că Ministerul „ has dismissed almost the entire membership of four
councils that provide advice on funding policy, research strategy,
ethics, and innovation”. Este desigur un neadevăr, care sugerează
că unii au fost demiși iar alții nu – când în realitate
consiliile au fost integral dizolvate.
Revista Science este iritată
de un „surgeon under investigation for embezzlement” care ar fi
membru în noile foruri consultative ale Ministerului. „Chirurgul”
acela are însă un indice h de cca 30 și un număr de aproape 5000
de citări ale articolelor sale științifice; este președinte al
Asociației Europene de Chirurgie. Adică, este mai mult decât
aproape oricare dintre cei care îl critică. Acuzații similare se
aruncă, preluate din presa română, și către alți membri; ironic
însă, presa română care a dat naștere acestor acuzații azi
titrează sec „Disclaimer: In cele patru institutii au ramas sau au
fost numiti si profesionisti desavarsiti, profesori universitari si
cercetatori al caror profesionalism e dincolo de orice indoiala.
Acest articol analizeaza numirile controversate facute de ministrul
Serban Valeca, numiri care arunca o umbra de indoiala asupra
intentiilor reale din domeniul cercetarii si inovarii.”. Dar acest
Disclaimer n-a mai avut loc în revistele Nature și Science. Pentru
că... n-ar mai fi avut atâta impact restul dezinformărilor
interesate politic.
Revista Science pretinde
de asemenea că până în 2009 universitățile din România nu
aveau „minimum qualifications for job candidates” - și că după
2012 acele criterii minimale de angajare au dispărut. Aceasta,
desigur este o dezinformare; criterii există „de când lumea”.
În schimb este adevărat că natura criteriilor s-a schimbat
constant – inclusiv că ele au fost drastic reduse după 2012.
Revista Science notează
și că marile universități nu sunt reprezentate în noile foruri
consultative ale Ministerului. Este adevărat. Cei care i-au dat
această informație dezinformeză însă prin omisiune: dânșii nu
spun că marile universități nici nu prea au trimis candidați! Cea
din Cluj, de exemplu, nu a trimis nici măcar 10 candidați pentru
cele circa 100 de locuri disponibile – iar candidaturile acelea au
venit din eșalonul secund, nu dintre persoanele cu funcții de
răspundere administrativă (cum recomanda regulamentul) ori dintre
primii 10 cei mai citați cercetători ai universității. Dacă nu
candidezi (și motive poți avea, complet obiective, inclusiv ținând
de modul în care ai fost tratat de oficiali ai Ministerului), atunci
nu merge să te plângi că nu te-a ales nimeni „pe criterii
politice”. Chiar dacă se prea poate să nu te fi ales nici dacă
ai fi candidat. „Pe criterii politice” a fost în primul rând
decizia ta de a nu candida!
Am propriile mele critici legate de
măsurile Ministerului. Două dintre ele: renunțarea la evaluatorii
străini și cerința de a solicita avize de la angajator pentru ca
un cercetător să poată servi drept evaluator. Cele două au însă
în opinia mea ca principală vină... că nu rezolvă probleme reale
dar creează mult zgomot. În corespondența cu colegii am folosit
următorii termeni:
„UBB nu este străină de practicile
de avizare instituțională a evaluatorilor. Spre exemplu, în cadrul
procedurii de acreditare internă a Unităților de Cercetare la UBB
(2013), procedură gestionată de către Consiliul Științific al
UBB prin delegare de la Senatul universitar, corpul evaluatorilor a
fost alcătuit exclusiv din membri nominalizați din cadrul și
avizați de către Facultățile/Institutele UBB. Utilitatea și
fezabilitatea unor astfel de practici pentru procedurile de
acreditare instituțională/administrativă este așadar evidentă
din punctul nostru [instituțional] de vedere. Totuși, același
Consiliu Științific operează un alt regim de selectare și avizare
a evaluatorilor în cazul competițiilor de granturi de cercetare
științifică. Acolo, evaluatorii sunt selectați direct de către
Consiliul Științific la propunerea membrilor săi, fără a se mai
solicita avize instituționale din partea Facultăților/Institutelor.
Mai mult, sunt propuși și acceptați inclusiv evaluatori din afara
UBB – singurele criterii limitative fiind, în egală măsură,
cele de competență profesională și de etică. Din informațiile
și experiența noastră, această din urmă practică, pentru
selectarea evaluatorilor la competiții de cercetare științifică,
constituie norma tipică la partenerii noștri din cadrul UE dar și
în cadrul mediilor academice din cele mai performante țări la
nivelul cercetării științifice.
Este de aceea opinia noastră că și
la nivelul forurilor naționale din România avizele instituționale
asupra evaluatorilor pot fi o componentă utilă și binevenită
pentru anumite categorii de finanțare/acreditare – dar că pentru
granturile de cercetare este mai productiv ca echivalentul acestor
avize să fie acordat nu de instituția angajatoare (putându-se
argumenta că încă de la angajarea unui cadru didactic pe o anumită
poziție superioară instituția își asumă implicit capacitatea
acestuia de a funcționa profesionist și etic), ci de către Comisia
de specialitate din cadrul forului care urmează a gestiona programul
de granturi (ex., Comisia de Chimie a CNCS, pentru granturile de
chimie gestionate de către CNCS). De asemenea, că nu este eficient
ca afilierea la o anumită instituție sau la o anumită arie
geografică să constituie baze pentru limitarea accesului la
responsabilitatea de evaluator – ci doar aspectele de etică (în
cel mai general sens, nu doar în cele care țin prima pagină a
ziarelor) și cele de profesionalism.”
Trăgând linia, se poate întreba:
există exagerări utile? Merită „aproximată” realitatea pentru
a convinge mai bine „masele”? Răspunsul meu este „NU” - nici
măcar în revista Nature sau în revista Science sau în
comunicările către Asociația Europeană a Universităților.
Nu în ultimul rând, pentru că se
vorbește insistent despre „tăieri” și „prăbușiri” în
cercetarea românească, iată cum arată evoluția numărului de
citări ale articolelor științifice în
România raportat la numărul celor din Ungaria și respectiv Olanda.
Stăm la fel de slab ca în orice alt domeniu cuantificabil economic sau social ne-am compara cu dânșii – dar nu e vorba de „prăbușire” ci de creștere
sistematică de mai mult de zece ani încoace.
Articolul mi se pare corect si lamuritor! Sigur, multa lume trebuie lamurita chiar in tara... Dar daca acest text se adreseaza deopotriva revistelor si "organului" in cauza ... sa fie destinata si lor... pt. o eventuala publicare.
RăspundețiȘtergere