Drumul spre iad e pavat de oameni care vor să salveze lumea cu forța
E vorba de teroristul
american de la Charlottesville, care acum câteva zile, ca
participant la o manifestație
a dreptei naționaliste/rasiste din SUA, a devenit atât de
iritat de grupurile de contra-manifestanți liberali încât a intrat
cu mașina în ei, omorând o persoană și rănind mai multe altele
– exact în același stil în care teroriștii musulmani o fac de
multă vreme în alte părți. Victima se
numea Heather D. Heyer, era localnică și avea 32 de ani.
În SUA se practică încă pedeapsa cu
moartea. E greu de argumentat (dar cred că încă posibil) că
teroristul în cauză nu o merită. Așa cum cred că e greu de
argumentat același lucru pentru orice terorist – fie dintre cei
care folosesc violența fie dintre cei care, pozând în cercetători
și specialiști într-un domeniu pe care de fapt nu îl înțeleg,
pretind că au argumente științifice împotriva medicinei în orice formă (fie împotriva
medicamentelor în general, fie împotriva vaccinării în general,
fie în alt fel) incitând astfel la moartea nemeritată și
evitabilă a unor oameni nevinovați (sau vinovați că au căzut în
plasa unor rețele sofisticate de falși experți).
Dar... indiferent ce va păți
vinovatul, problema nu ține doar de el. Teroristul credea că era
acolo ca să salveze SUA de la distrugere. Ca să își salveze
familia și prietenii. Asta i s-a spus până la cei 20 de ani pe
care îi are, asta a crezut. Crescut într-o familie destrămată
(fără tată, iar mama paraplegică), școala a eșuat să îi arate
o cale umană. Unul dintre foștii săi profesori mărturisea
că viitorul terorist a depus la școală, ca temă de casă, un eseu
care se constituia 100% într-un manifest nazist și rasist, în care
Adolf Hitler era idolatrizat. Tocmai rasismul l-a dus pe terorist la
Charlottesvile, la o manifestație de stradă a mai multor
organizații autointitulate „de dreapta”. Acele organizații sunt
cunoscute ca promotoare ale ideologiei rasiste. Membrii lor, inclusiv
în timpul manifestației
de la Charlottesville, au scandat sloganuri
naziste/rasiste/antisemite, au executat salutul nazist al lui Hitler,
au afișat zvastici și citate din Hitler. La noi în țară așa
ceva ar fi ilegal (deși ocazional se tolerează). Cred că în bună
parte sistemul de educație și cel legal din SUA au să își
reproșeze un eșec în prevenirea și stoparea apologiei crimei –
pentru că asta este nazismul: o apologie a crimei și a urii.
Să revin: ce anume voia să salveze
teroristul de la Charlottesvile? În primul rând, o statuie a
generalului confederat Robert E. Lee, conducător al Sudului în
războiul civil din SUA secolului XIX. De asta erau manifestanții în
acel loc: consiliul local Charlottesville hotărâse demolarea
statuii. De ce să o demoleze? Pentru că generalul Lee luptase de
partea care voia să păstreze sclavia în SUA. Manifestanții vedeau
însă lucrurile altfel: pentru ei, motivul războiului civil
Nord-Sud din SUA secolului XIX nu a fost sclavia ci controlul
economic și politic. În opinia lor, Nordul abolea sclavia doar ca
măsura politică și economică în lupta pentru putere cu Sudul.
Războiul a avut deci în opinia lor cauze pur economice și
politice. În parte, opinia aceea e justificată de vorbele lui
Abraham Lincoln, care scria
că vrea să: „save the Union, and [...] not either to save
or to destroy slavery. If I could save the Union without freeing
any slave I would do it”. Cu alte cuvinte, prioritatea lui
Lincoln era una politică iar abolirea sclaviei era o simplă unealtă
pe care s-a simțit obligat să o folosească. Așadar, pentru
manifestanți generalul Lee, sau orice altceva le aduce aminte de
războiul civil Nord-Sud, e o chestiune de identitate culturală (iar
sclavia nu are legătură cu acel război decât ca fațadă
politicianistă). O identitate pe care au primit-o în școală și
în familie. O identitate care, da, azi se arată criminală atât
prin ceea ce s-a făcut în timpul războiului cât și prin
susținerea sclaviei și rasismului (deși putem de asemenea nota că
și Nordul a comis atunci ceea ce azi am numi „crime de război”).
Manifestanții de dreapta de la
Charlottesville credeau că luându-li-se dreptul de a-și cinsti
steagul confederat și eroii militari din trecut... li se ia dreptul
la identitate. Că vor fi obligați să își cedeze, material și
spiritual, țara către niște străini. Teza manifestanților este
că SUA a fost creată și înălțată la rang de putere mondială
nr.1 prin munca albilor – și că acum, când albii au construit
cea mai măreață țară din lume, vin imigranți care la ei acasă
n-au știu construi nimic măreț (chinezi, indieni, mexicani, negri)
ca să profite de țara ridicată de Robert E. Lee și de alți albi.
Ba mai rău, că profitorii din alte rase pretind să distrugă
memoria lui Robert E. Lee (o memorie care e mult mai complexă
decât tindem să aflăm la prima vedere – una care include,
paradoxal, afirmații anti-sclavie precum „I am rejoiced that
slavery is abolished. I believe it will be greatly for the interests
of the South”, sau eforturi de reconciliere nord-sud).
Teza manifestanților e greșită din
multe puncte de vedere – dar e suficient de închegată încât să
convingă multă lume în Sudul SUA. Mai ales că și de partea
cealaltă se produc abuzuri numai bune ca să justifice
contra-abuzuri într-o spirală a urii competitive. Chiar și așa, e
o distanță foarte lungă de la Robert E. Lee la Adolf Hitler. Chiar
și așa, discursul antisemit, zvasticile, apologia urii nu pot fi
acceptabile. E important însă să reținem că majoritatea
„sudiștilor” nu sunt naziști. Că inclusiv la Charlottesville
mulți manifestanți în apărarea lui Robert E. Lee nu erau naziști.
DAR că într-adevăr cei mai zgomotoși dintre ei erau naziști. Că
aceștia din urmă au preluat controlul, așa cum știe să facă
orice minoritate zgomotoasă. Moment în care ceilalți manifestanți
de dreapta au devenit și ei vinovați. Toți, in corpore, prin atmosfera pe care au promovat-o, sunt
vinovați de moartea lui Heather D. Heyer sub roțile
manifestantului terorist din Charlottesville.
Cred deci că teroristul din
Charlottesvile, ucigașul lui Heather D. Heyer, nu poate fi singurul
vinovat. Asociațiile naziste din SUA, promotorii acestei ideologii,
sunt de asemenea de blamat. De blamat sunt în opinia mea și
instituțiile statului (școli, poliție, altele) care tolerează de
prea multă vreme apologia urii din partea unor oameni sau a unor organizații. SUA reprezintă pentru multă lume
fanionul libertății de exprimare. Devine cred tot mai clar că
apologia crimei nu poate ține de „libertatea de exprimare”.
Pentru majoritatea manifestanților din
Charlottesville și din altă parte, ceea ce fac dânșii în stradă
sau online e un fel de joc pe calculator, în care nu pățește
nimeni nimic. Afișezi simboluri ale criminalilor de război, ale
călăilor de la Auschwitz, ceri moartea „celorlalți” sau măcar
a celor mai importanți dintre „ceilalți”, dar... nu e ca și
cum ai omorât pe cineva. Doar ai spus niște vorbe. Doar
ai uzat de dreptul la exprimare. Ești liber, ești pasional, ești
om. Nu e mare lucru. Până la urmă, vrei doar binele pentru
omenire. Vrei să-ți salvezi identitatea națională. Trecutul măreț
al strămoșilor. Ai spus niște vorbe, din dragoste de neam și
țară. Sau din dragoste pentru dreptate. Pentru libertate. Pentru
adevăr. E drept că le-ai spus atât de des și ai fost jignit (pe
nedrept, crezi tu) pentru ele atât de des, că a trecut atât de
multă vreme de când tu și ai tăi le spuneți în zadar, că ți-ai
simțit atâția camarazi umiliți sau căzuți... încât poate ești
frustrat. Poate simți că nu mai ai timp, că totul e deja pierdut.
Și atunci urăști cu toată puterea pe cei care, simți tu, te-au
învins pe nedrept. Pentru că crezi cu toată puterea că ei
reprezintă Răul pe pământ. Pentru majoritatea manifestanților
sau militanților naziști lucrurile se opresc aici, fără fapte. Un
exercițiu de libertate și de pasiune – asta li se pare că fac
dânșii. Până când... vine momentul cu teroristul de la
Charlottesville. Până când... vine momentul când se trezesc
lucrând ca gardieni sau călăi la Auschwitz. Și nu-ți pot
explica, și nu-și pot explica pentru nimic în lume cum au ajuns ei
să fie criminali cu ochi injectați de ură, din niște adolescenți
cu ochi senini și sinceri...
Cred că e nevoie ca vorbele naziste,
nu doar acțiunile naziste, să primească un tratament mai ferm. Nu
cred că e în regulă ca în timp ce legea mă oprește a incita în
gura mare pe stradă la jefuirea, bătaia sau omorârea vecinului...
ea să nu mă oprească și de la a incita la jefuirea, bătaia sau
omorârea „evreilor”, „țiganilor”, „ciumei roșii”,
„ciocoilor”, „masonilor”, „corporațiilor”, „rușilor”,
„americanilor”, „ungurilor”, „românilor” sau oricui
altcuiva. Nu vreau spun că trebuie să iertăm faptele rele ale unora; mai degrabă că fiecare faptă trebuie pedepsită punctual, exemplar, dar fără excese care să le ofere făptașilor ocazia de victimizare.
Cum arată acel tratament mai ferm de
care cred că e nevoie? În primul rând prin lege și prin aplicarea
ei pas cu pas. Și neapărat fără excese care să ofere mai târziu
alibiuri celeilalte părți.
Pentru că demonstranții de la
Charlottesville nu doar că au făcut apologia urii. Ei au văzut de
asemenea din partea unor contramanifestanți anti-naziști
afișe care le cereau moartea. Au văzut de partea cealaltă arme
albe și violență. Au văzut din partea adversarilor ură nedisimulată.
Câte arme albe? Cât dispreț? Câtă
ură? Cu siguranță mai puține, mult mai puține decât de partea
naziștilor. Dar din păcate suficiente pentru a permite perpetuarea
propagandei naziste. Iată câteva fotografii ilustrative, în care
manifestanții anti-naziști, pro-liberali, flutură arme
albe, aruncă flăcări
(citiți aici
inclusiv un editorial laudativ la adresa aruncatului de flăcări, în
celebra ,revistă The New Yorker), incită la moarte:
Fotografiile de mai sus, insist, ilustrează nu ceea ce sunt anti-naziștii din
Charlottesville, ci ceea ce au ales să vadă naziștii atunci
când se raportează la adversarii lor. Unele sunt sau pot fi scoase
din context, poate unele au fost modificate digital sau falsificate.
Dar ura e acolo. De ambele părți.
Pentru mine cea
mai tristă fotografie e însă cea de mai jos. Veți citi pe
fețele combatanților cea mai adâncă pasiune – însă restul
oamenilor din fotografie sunt pentru mine cheia. În fotografie, pe
lângă trei manifestanți încăierați, apar și mult mai mulți
oameni pe margine cu telefoanele și camerele, ca la un concert de muzică "populară".
Stau și filmează de pe margine, detașați și indiferenți. Ura
naziștilor e de condamnat și ar putea fi oprită; ura
anti-naziștilor asemenea. Dar ele ar fi mult mai ușor oprite dacă
indiferenții de pe margine ar face mai mult decât poze cu
smartphone-ul și mai mult decât „share”, „tweet” sau decât
să își „exprime revolta” sau „exprime dezgustul”.
O întrebare importantă e și cât de
departe trebuie să mergi atunci când străzile orașului tău sunt
inundate de manifestanți extremiști. În primă instanță soluția
logică ar fi ca la prima mână ridicată în salut nazist, la
primul slogan extremist, să fie dizolvată manifestația. Oamenii
legii (angajați ai contribuabililor din Charlottesville, deci și
reprezentanți ai cetățeanului din acest punct de vedere) au eșuat
însă sub acest aspect. Lentoarea lor e unul dintre factorii care au
permis mai apoi crima teroristului citat mai sus. Câțiva cetățeni
au mers atunci mai departe și au organizat o contramanifestație,
inițial pașnică și elegantă: un cerc uman în jurul statuii
unuia dintre părinții fondatori ai SUA, Thomas Jefferson. Gestul
s-a vrut simbolic: uite, noi apărăm o statuie care chiar merită
apărată – nu pe Robert E. Lee. Manifestanții „de dreapta”,
aflați la cca 1 km depărtare, s-au îndreptat amenințător
către micul grup de „contramanifestanți pașnici”. Au urmat
primele violențe verbale, iar apoi chiar fizice. Inițiate de
naziști dar preluate (aproape inevitabil din punct de vedere uman,
pentru că e greu să nu ai reacție când ești insultat, lovit sau
atacat cu spray lacrimogen) și de cealaltă tabără.
Pentru crimele precum cea din
Charlottesville putem pedepsi extremiștii care le-au comis și
extremiștii care le-au făcut posibile. Pe aceia toți îi putem
pedepsi și trebuie să o facem. Pe cei din ambele tabere. E însă
puțin probabil că pedepsele de azi îi vor schimba curând pe acei
oameni. Dacă dorim schimbare, ea ține de noi, restul, cei care nu
știu sau nu au timp să urască asemenea extremiștilor. Nu prin
aplicarea de pedepse ci prin educație, prevenție și puterea
exemplului.
Cei care au sucombat deja vârtejului
propagandei extremiste se comportă ca niște drone lipsite de suflet
și lipsite de voință proprie. Din acel moment, de când au
renunțat la rațiune, devine aproape imposibil să îi oprești sau
să îi răzgândești din drumul lor spre totalitarism. Din acel
moment, soluția către mai bine devine posibilă mai degrabă
prin efortul celor care de pe margine, cu conștiința încă
nesubjugată de extremism, au încă libertatea de a face o
alegere către mai bine. Paradoxal atunci, ei, cei moderați, au
nu doar mai multă putere de a îndrepta lucrurile, ci și
responsabilitatea care vine cu acea putere. Și, din păcate, au
atunci și vina de a nu fi folosit suficient acea putere și de a
nu-și fi asumat suficient răspunderea.
Dacă urâți neo-liberalii și
neo-marxiștii, sau dacă urâți naziștii, îmi pare rău pentru
dumneavoastră; ura vă transformă în oglindă a ceea ce urâți.
Dacă în schimb nu ura vă pune în mișcare ci dorința de a oferi
ceva celor din jur, atunci cred că e bine să știm că sângele lui
Heather D. Heyer e încă pe mâinile fiecăruia dintre noi – și
va rămâne acolo atâta vreme cât vom permite ca discursul bazat pe
ură să fie tolerat de școlile noastre și în restul instituțiilor
societății noastre.
Excelent text!
RăspundețiȘtergere