Vă e frică de libertate
La intrarea în SUA se
pare că în curând va fi nevoie să dăm ofițerului de la vamă
parolele noastre de Facebook, email, laptop etc – dacă ni le cere.
Pentru că, spune
administrația vămilor americane, e datoria noastră de
vizitatori să demonstrăm că suntem „curați” și
nevinovați; cetățenilor americani nu li se aplică prevederile,
pentru că în cazul lor (nu și în cazul străinilor) funcționează
prezumția de nevinovăție. Asta dorește administrația, aleasă cu
votul majorității atât în Congresul SUA cât și la Camera
Reprezentanților, Casa Albă și conducerile majorităților
statelor din SUA. Asta dorește majoritatea alegătorilor din SUA. E
de spus însă că asta doriți și dumneavoastră.
Deși mulți se opun de fațadă
măsurilor de supraveghere și abuzurilor anticetățenești de tip
Big Brother, aceleași măsuri
de supraveghere și abuzuri li se par binevenite dacă sunt
împachetate un pic diferit, ca să le gâdile orgoliul sau
interesul. Uzul cvasiuniversal de sisteme electronice online (card
bancar, smartphone, sisteme informatizate unice de evidența
populației sau de impozitare) îți plasează toate datele personale
la dispoziția cuiva pe care nu îl cunoști și nu l-ai văzut
niciodată. Cineva, oricând dorește, poate să afle despre tine mai
multe decât știi sau decât ții minte tu însuți/însăți. Dar pentru că
acel cineva e departe și nu are neapărat identitate bine definită
(e o organizație mai degrabă decât un anume om), pentru că n-o
să-l/o vezi niciodată, pentru că îl/o plătești totuși inclusiv
ca să îți protejeze datele, pentru că toate acele date nu sunt
accesibile chiar oricând și oricui (de exemplu vecinilor tăi sau trecătorilor de pe stradă)... trăiești
totuși iluzia intimității.
Unii pretind că internetul e dator
să ne protejeze viața personală. Atâta doar că „internetul”
nu e o persoană sau un înger păzitor. E un set de aparate și
cabluri manevrate/întreținute/controlate de un set de oameni și
instituții. Cu nume, prenume și adrese. Cu opinii și ambiții.
Când exprim cuvinte într-un device și interlocutorul mi le
recepționează la 3000 de km distanță, nu e vorba de magie: e
vorba că mi-am încredințat cuvintele cuiva ca să mi le poarte
cale de 3000 de km. Acum 200 de ani acel cineva s-ar fi numit poștaș,
sau curier. Și acum, ca și acum 200 de ani, va fi posibil să mi se
intercepteze corespondența; iar autoritățile sau răufăcătorii
nu mă vor întreba neapărat nici acum, cum nu m-au întrebat nici
atunci, dacă sunt de acord cu asta. Unora ni se pare, greșit, că
dacă scriem un email singuri fără să ne vadă nimeni... acel
email e mai secret decât plicul pe care l-am fi depus personal la
poștă în mâinile unui funcționar care să noteze cum ne cheamă
și cui scriem scrisori. E complet greșit: emailul rămâne pentru
referință în servere atât la mine cât și la recipient cât și
la cine știe ce servere intermediare. Rămâne scris acolo, și
poate fi citit de alții dacă li se pare „necesar”
(administratorul de sistem, serviciile de securitate etc).
Anonimitatea internetului e un fals; ea n-a existat niciodată –
așa că e ipocrit să ne plângem că unii vor să ne-o ia. Pentru
că de fapt nu vor să ne-o ia, ci doar să oficializeze și
transparentizeze o realitate.
E drept, de ceva vreme și poate pentru
încă vreo câțiva ani de acum încolo, puteam avea impresia că nu
știe nimeni ce post de radio ascultăm, ce emailuri scriem, la ce ne
uităm pe internet. Puteam avea impresia unei libertăți de a face
lucruri și de a vorbi cu oricine vrem în completă anonimitate
online sau la telefon. În istoria omenirii nu a existat o
astfel de situație, până în anii recenți. Din zorii civilizației
până la revoluția industrială am trăit în comunități mici, în
care era aproape imposibil să ai cu adevărat ceea ce azi definim a
fi o viață privată. Toată lumea știa cu cine ești prieten, cu
cine vorbești sau ce cumpărături faci. Nu exista pe acele vremuri
vreun supermarket în care să te pierzi în așa măsură
încât să nu știe nimeni dintre vecini și cunoscuți ce cumperi:
totul era de la persoană la persoană, perfectat la vedere sau cu
știința lumii. Circulația oamenilor și informației se făcea
într-un cerc foarte restrâns, în care puține lucruri scăpau
scrutinului comunității. Urbanizarea societății ne-a permis însă
pentru o vreme să ne pierdem în mulțimi mari, unde să putem avea
mai multă intimitate; să putem de exemplu să ne cumpărăm lucruri
fără ca „tot satul” să știe. Iar apoi, cu telefonul și
internetul și transportul modern, să putem vorbi cu cine vrem și
să ne întâlnim cu cine vrem fără să afle despre asta bătrânele
care stau la povești pe băncuța din fața casei vecine.
Epoca urbanizării, a internetului, a
banilor de hârtie și a supermarketului ne-a oferit pentru câteva
decenii un alt mod de a trăi, complet diferit de ceea ce avusesem
de când ne știm ca specie umană. O vreme acest mod de a trăi
excesiv de independent/anonim/liber a părut frumos, interesant,
entuziasmant. Azi se pare că ne-am săturat. Că v-ați săturat. E
greu să mai scapi în discursul public de la noi de citate din
Umberto Eco despre cum internetul e de vină că toți imbecilii
sunt auziți – deci că ar trebui să se pună niște limite.
Dacă nu e Umberto Eco, atunci e administrația americană sau cea
britanică, deranjate
că teroriștii pot comunica între ei prea ușor/neinterceptat pe
internet. Supermarketurile în care îți poți pierde urma ca client
sau individ... sunt deplânse de mulți ca distrugătoare de spirit
și de comunitate: potrivit criticilor, ar trebui să ne
întoarcem la magazinele locale, personalizate, unde vânzătorul își
cunoaște toți clienții și știe dinainte ce vrei să cumperi, iar
produsele sunt doar locale (poate mai tradiționale, poate mai
compatibile cu ființa sau cultura noastră colectivă, dar... în
același timp mult mai puține și mai puțin diverse). Alții
deplâng „vremurile bune” când o diplomă de doctor sau profesor
era respectată (nu ca acum, când prea mulți au diplomă și
prea puțini o respectă) – uitând sau neînțelegând că diploma
aceea era respectată pentru că era rară... și era rară pentru că
trăiam în sărăcie, ignoranță și boală. În mare măsură, cei
care deplâng „vremurile bune” deplâng exact lipsa de control
pe care o resimt azi; de control pe care să îl poată exercita ei,
dar și de control exercitat asupra lor. Paradoxal însă, tot către
o societate controlată merg și adepții ultra-modernizării
electronice: într-o super-rețea mondială în care avem acces
online instant la orice resurse sau informații dorim...
administratorii vor avea reciproc acces la orice informație despre
noi și, mai mult, vor putea să ne controleze mult mai eficient
decât o puteau face predecesorii lor de acum 200 de ani. Acum câteva
săptămâni făcea vâlvă entuziastă la noi o știre despre cum
și-a sărbătorit o fostă republică sovietică turistul cu numărul
6 000 000. Am fost mai toți entuziasmați ce treabă bună fac
foștii sovietici cu turismul; aparent pe nimeni nu a deranjat
conceptul că totuși... cineva stă să numere și să indexeze
fiecare cetățean străin care intră în țară. Entuziasmul
totalitar de pe marginea știrii sugerează implicit că turistul e
un fel de vită furajată, care trebuie plimbată în lanț,
indexată, cântărită, valorificată de la coadă până la cap...
desigur neapărat în mod tradițional, uman, cald, cu sarmale, țuică
de prune și vizită la Castelul Bran. Personal, fiecare dintre noi
tare ar vrea să poată călători liber, fără restricții și vize
și supraveghere, oriunde în lume. Dar... când vine vorba de
turiștii care să ne viziteze ei pe noi, schimbăm foaia și ne
entuziasmează conceptul de a-i număra, indexa, însemna, tabela...
Ne place declarativ libertatea și conceptul de democrație – doar
că la prima ocazie renunțăm la ele și ne punem întrebarea dacă
chiar ar trebui să voteze și „ceilalți”: că doar nu-s așa de
inteligenți ca noi, nici așa de culți, nici așa de spălați,
nici așa de cinstiți, nici așa de edentați. Vrem egalitate, dar
numai pentru noi față de cei mai mari ca noi – nu și pentru noi
față de cei mai mici ca noi.
Astfel de atitudini lasă loc prea mult
pentru dublu standard și pentru o dihotomie nesănătoasă între
fapte și vorbe - și care în esență e un strigăt disperat al
nostru în fața a ceea ce percepem a fi hăul întunecat al
libertății. Un hău care s-a căscat în ultimele decenii tot mai
aproape de noi, fascinându-ne la început și înfricoșându-ne
acum. Da, să aibă toată lumea drept de liberă circulație; dar de
fapt nu – că altfel ne inundă musulmanii. Da, să aibă toată
lumea dreptul la opinie și la cuvânt; dar de fapt nu – că altfel
ne inundă legiunile de imbecili de pe internet ale lui Umberto Eco.
Da, să pot cumpăra ce vreau și de unde vreau; dar de fapt nu –
că altfel se distrug tradițiile locale. Da, să pot vorbi liber la
telefon; dar de fapt nu – că altfel nu mai putem opri teroriștii.
Da, să înlocuim dictatorii cu parlamente alese democratic; dar de
fapt nu – că alegerile înseamnă „politică” iar „politica
e pentru porci și hoți”.
Toate aceste atitudini ilustrează o
teamă instinctivă de libertate și de responsabilitate. Le găsim
oriunde pe planetă, de la Washington la Kuala Lumpur, de la Cluj
la Buenos Aires. Este oare această teamă justificată? Unii vor
spune că da: proliferarea terorismului, spirala încălzirii globale
și a deșertificării, efectele secundare neanticipate ale
nenumăratelor tehnologii moderne pe care le adoptăm prea repede...
sunt privite toate ca exemple de progres nesustenabil și ca dovadă
că progresul trebuie înfrânat.
Astfel de voci, fie cu tonalitatea lor
ultraliberală fie cu tonalitatea lor ultraconservatoare, par să
domine din păcate spațiul public de la noi. Despre calea de mijloc,
în care să căutăm un progres mai responsabil în loc să fim
obsedați de dărâmarea sau de construirea de ziduri sau de edificii
pe care le credem grandioase... despre aceasta vorbește prea puțină
lume. Ironic însă în raport cu legiunea de cavaleri ai apocalipsei
din mass-media care ne vor înapoi în Evul Mediu, impresia mea este
că marea masă a populației nu poate fi întoarsă de pe drumul
spre progres. Poate că o să mai dea din cap de complezență,
uneori char zgomotos, la câte un #corupțiaucide, #DNAsăvinăsăvăia,
#afarăcumusulmaniidințară, #închidețisupermarketurile,
#preamulțistudențipreamultediplome. Dar știm din istorie: calea
spre progres e inevitabilă, oricât de teamă ne-ar fi de el.
Comentarii
Trimiteți un comentariu