Evaluarea cercetarii intre numerologie si substanta
Sursa: Silaghi-Dumitrescu, Radu. Evaluarea
academică: între numerologie şi substanţă.
In EDUCAŢIA ŞI CERCETAREA ROMÂNEASCĂ - Starea prezentă
şi perspectiva, Editura Casa Cartii de Stiinta 2018, Buccuresti, Romania
- Introducere
În evaluarea academică actuală este comod și util să se facă
apel la indicatori numerici ai performanței. Ei oferă informații instructive
asupra evoluției performanței la nivel macro (național, instituțional) și în
parte și la nivel micro (departamente, indivizi). Câteva ilustrări ale unor
astfel de aplicații sunt prezentate în cele ce urmează pentru cazul României în
raport cu alte țări. Pe de altă parte, în spiritul Manifestului de la Leiden,
în afară de cazuri excepționale sau de încercări de radiografiere sistemică,
evaluarea individuală a cercetătorilor trebuie în opinia noastră să se oprească
înainte de a plasa întreaga activitate a individului sub masca unui singur indicator
numeric (sau chiar a câtorva astfel de indicatori).
- Radiografii
informate scientometric/bibliometric
Parametri precum numărul de lucrări (preferențial cele din
bazele de date Web of Science sau Scopus) și numărul de citări, sau cele
derivate din acestea (factori de impact, scoruri de influență și altele) sunt
deja familiari și încetățeniți în evaluările instituționale și individuale din
România.[1-5]
La nivel macro – ca de exemplu în compararea evoluției României în raport cu
alte țări – ei pot oferi radiografii utile. Figura 1 prezintă spre exemplu
evoluția numărului de lucrări Web of Knowledge (WoK) din România comparativ cu
doi competitori din Uniunea Europeană – vecina Ungaria și respectiv o țară cu o
populație apropiată de a României, Olanda.
Evoluția datelor privind România din Figura 1, aproape
continuu ascendentă din 1990 încoace, este în profund contrast cu percepția
publică ubicuă în mediul nostru universitar dar și în afara lui, că „lucrurile
merg rău”.[4, 6]
Este comun să se vorbească de „criză”, „degradare” sau de „nevoia urgentă de
reformă”. Figura 1 dă o perspectivă oarecum diferită a acestei situații: nu
vedem în ea nici urmă de „prăbușirile” despre care se vorbește adesea. Mai
mult, Figura 2 completează acest peisaj arătând că nu doar numărul absolut de
lucrări WoK din România a fost în creștere, ci și raportul dintre acestea și
numărul de lucrări din Ungaria sau cel din Olanda. Se vede așadar cum în
preajma lui 2005, de exemplu, România depășea pentru prima dată în istoria
recentă Ungaria la acest parametru.
Figura 1.
Numărul de lucrări indexate Web of Knowledge (WoK) în perioada 1990-2015
publicate de autori cu afiliere din trei țări: România, Ungaria și Olanda.
Și totuși, atât Figura 1 cât și Figura 2, chiar dacă nu
ilustrează vreo prăbușire spectaculoasă (ci doar o stagnare după 2009),
constituie într-adevăr una dintre dovezile că în România lucrurile nu merg nici
pe departe cum ar trebui – de vreme ce România publică de 5 ori mai puțin decât
o altă țară UE cu populație de mărime similară, iar progresul în ultimii 20 de
ani, chiar dacă mai rapid decât al țărilor competitoare, este încă lent. Chiar
și depășirea Ungariei nu este încă un motiv de mulțumire atâta vreme cât
conform raportului numeric dintre populațiile celor două țări România ar fi
trebui să publice de cca 3 ori mai mult decât Ungaria, nu de 1,6 ori (2015)!
Evoluțiile din Figurile 1 și 2 merită contemplate prin
prisma evoluției produsului intern brut, conform Figurii 3: cele trei curbe
seamănă foarte mult! Se poate concluziona atunci că există o corelație și
foarte probabil o cauzalitate care pleacă de la PIB la producția științifică.
Creșterea economică majoră pe fondul aderării la UE și NATO în perioada
2000-2008 se oglindește și în producția științifică. Criza economică
ulterioară, cu stagnarea economică subsecventă, se oglindesc de asemenea într-o
relativă stagnare a progresului României din punct de vedere al numărului de
publicații. Desigur, pe fundalul de creștere accelerată din 2000-2008, orice
încetinire poate fi percepută de observatorul subiectiv ca o prăbușire...
Figura 2.
Evoluția raportului dintre numărul de lucrări WoK din România și cel din
Ungaria, respectiv din Olanda, în perioada 1990-2015.
Figura 3.
Evoluția produsului intern brut pentru România, Ungaria și Olanda în perioada
1990-2015 în valori absolute (panoul din stânga/sus) și respectiv în valori
relative (panoul din dreapta/jos).
Raportând numărul de lucrări la PIB (Figura 4), se constată
că în 1990 România avea o productivitate de două ori mai mică decât a Olandei
și de cinci ori mai mică decât a Ungariei. În jurul anului 1995 România ajunge
însă din urmă Olanda iar în 2008 are loc o egalizare și cu Ungaria. În prezent
România a depășit ambii competitori la acest criteriu, pe fondul unei creșteri
a productivității din 2008 încoace -iar valoarea curentă a parametrului este
esențialmente identică aceleia maxime prezentate de competitori la începutul
perioadei.
Figura 4.
Raportul dintre numărul de lucrări WoK și PIB.
Comparațiile dintre România și Ungaria, inclusiv
observațiile asupra momentului 2005-2008 în care România depășea aparent
Ungaria din punct de vedere al PIB sau al numărului de lucrări, sunt incomplete
atâta vreme cât nu se ia în considerare mărimea populației/țării. Figura 5
prezintă prin urmare evoluția raportului dintre numărul de lucrări și numărul
de locuitori și a PIB-ului din cele trei țări, ca o estimare alternativă a
productivității. Și la acest indicator România pornea în 1990 de foarte jos (de
două-cinci ori mai jos decât competitorii prezentați în Figură). Totuși, ea
progresează constant pe întreaga perioadă, depășind Ungaria în 2000 și ajungând
aproape de Olanda în 2008. Spre comparație Ungaria este în ușoară scădere încă
de dinainte de 2000 și până în prezent. Pe de altă parte odată cu criza
economică de după 2008 Olanda își recapătă avansul față de România,
distanțându-se într-o manieră care trebuie să preocupe și care din nou
justifică percepția subiectivă de „prăbușire”.
Figura 5.
Evoluția numărului de lucrări raportat la PIB și la populație.
Desigur, numărul de lucrări este un indicator înșelător prin
aceea că el nu reflectă calitatea și impactul acelor lucrări. Unele dintre
evoluțiile din graficele de mai sus (de exemplu, stagnarea mai accentuată în
România decât în Olanda după 2008) sunt o reflecție probabil unei creșteri
parțial nesustenabile și nesănătoase, prin publicații care suplinesc valoarea
prin investiții în costuri de publicare. Un indicator mai veridic sub acest aspect
este numărul de citări. Figura 6 prezintă acest parametru pentru cele trei
țări, relevând că România stă mult mai prost decât stătea din punct de vedere
al numărului de lucrări: de 10 (nu de 5) ori mai jos decât Olanda și respectiv
cu 20% mai puțin (nu cu 60% mai mult) decât Ungaria. Totuși, în raport cu
ambele țări se confirmă creșterea constant mai rapidă decât a competitorilor,
din 1990 până în prezent. O creștere care, încă o dată, în actualul ritm nu va
permite egalizarea situației în vreun orizont de timp ușor anticipabil. De
aici, din nou, apare perfect justificată frustrarea din sistem, chiar dacă ea
factual este justificată nu de vreo prăbușire curentă ci de o acumulare de
diferențe istorice pe care le surmontăm frustrant de încet.
Figura 6.
Evoluția raportului dintre numărul de citări (cf. Scopus/Scimago) ale lucrărilor
publicate de autori cu afiliere din România și respectiv din Ungaria sau Olanda
în perioada 1990-2015.
Datele de mai sus, în privința productivității crescânde a
României, se potrivesc cu cele estimate la nivel macroeconomic pentru întreaga
țară pe toate sectoarele societății, așa cum se vede în Figura 7. În fapt, în
2015-2016 România devenise, potrivit indicatorilor unuia dintre forurile
internaționale, un pol regional de competitivitate, depășind câteva țări de la
vest și de la nord pe care tradițional le considerăm mai avansate decât noi.
Figura 7.
Sus: Evoluția productivității economiei românești din 1996 până în prezent,
conform datelor EUROSTAT oglindite în baza de date tradingeconomics.net. Jos:
hartă a competitivității în regiunea europeană și vecinătate, conform http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2015-2016/interactive-heatmap.
- Manifestul de la Leiden
Tipurile de radiografii din Figurile 1-6 sunt, cum s-a
menționat, criticabile prin simplitatea lor. Ele ignoră spre exemplu (cel puțin
în mod direct) domeniile în care modul standard de publicare nu este în reviste
de specialitate ci în cărți, brevete, transfer tehnologic și altele. De
asemenea, nu țin cont de diferențele de rate de publicare dintre domenii –
astfel încât o instituție sau o țară poate căpăta un avans aparent prin
implicarea în cercetarea biomedicală în dauna celei matematice sau sociologice.
Reacția firească la astfel de observații este să se construiască grile de
evaluare mai complexe, în anumite limite. Spre exemplu în Manifestul de la Leiden[7]
autorii marchează pe scurt un profund dezacord cu numeroase cazuri de aplicare
greșită a indicatorilor scientometrici:
- clasamente internaționale ale universităților, precum
Shanghai – ARWU sau Times Higher Education, bazate pe criterii incomplete
- folosirea indicelui h drept criteriu la angajare
- „standarde minimale” în privința indicelui h și a
numărului de articole în reviste de „mare impact” pentru a lua decizii
asupra promovării pe post. CNATDCU? („promovare”?) Este, în fapt, rolul
comisiilor de concurs sau de examinare să adauge componenta calitativă
- abuzarea în privința afișării de lucrări în reviste de
„mare impact”, h-uri deosebite, în CV-urile cercetătorilor – mai ales, în
domeniul biomedical
- succesul pe care cercetătorii prea puțin experimentați
îl au în obținerea de finanțare doar pe criteriul că au avut, chiar ca
subordonați/doctoranzi, lucrări de „mare impact”. Calitatea de prim-autor,
rezervată de multe ori executantului - pusă pe picior de egalitate cu
calitatea de autor corespondent, rezervată de obicei autorului de
concepție, care a gândit și dirijat experimentele și, adesea, a asigurat
și fondurile ca lider al unui grup de cercetători;
- alocarea de fonduri sau premii doar pe criterii
numerice simpliste, precum factorul de impact individual, sau numărul de
lucrări publicate în reviste cu un factor de impact peste o anumită
valoare.
În acest context Manifestul propune și măsuri, care includ:
- Evaluările cantitative trebuie să susțină evaluări
calitative efectuate de experți în domeniu
- În măsurarea performanței, natura misiunii de cercetare
a instituției/grupului/cercetătorului trebuie să fie punctul de referință
- Protejarea excelenței în cercetarea de relevanță locală
- Procesul de analiză și colectare a datelor trebuie să
fie deschis, transparent și simplu
- Cei evaluați trebuie să aibă ocazia de a verifica
datele și analizele
- Să se țină cont de variabilitatea între domenii în
privința practicilor de publicare și de citare
- Evaluările individuale trebuie bazate pe aprecierea
calitativă a portofoliului cercetătorului
- Trebuie evitată falsa precizie numerică
- Înțelegerea efectelor pe termen lung ale evaluării și
indicatorilor
- Indicatorii înșiși trebuie examinați și actualizați
periodic
- Implementări
recente la Universitatea „Babeș-Bolyai”
La Universitatea „Babeș-Bolyai” se încerca la data
desfășurării simpozionului o încercare de implementare a unui algoritm mai
complex de repartizare a unor dintre fondurile instituționale, ținând cont de
un număr mult mai mare de parametri, în parte reflectând spiritul Manifestului
de la Leiden. Acest algoritm implică un calcul al unui coeficient numeric de
repartizare per unitate administrativă (facultate, institut, departament)
înglobând numărul de angajați și statutul lor (cu atenție pentru recent
introdusul sistem de „traiectorie profesională” care valorizează diferențiat și
specific angajații specializați în cercetare de cei specializați în activități
didactice), numărul de publicații în trei baze de date cheie (ERIH+, Scopus,
Web of Science WoS) dar și cel în alte baze de date internaționale („BDI”), în
cărți indexate de cataloage majore (Book Citation Index BCI, WorldCat) sau nu
(„naționale”), brevetele, granturile (ca număr, sumă, internaționalizare) –
toate cu un accent aparte pentru calitatea de autor principal și pentru
accederea la statut de impact ridicat (prin punctarea suplimentară a cărților
din WorldCat și BCI față de cele neindexate, sau prin punctarea diferențiată a
Scopus/ERIH+/WoS față de BDI, sau prin punctarea diferențiată a articolelor
conform quartilelor construite pe baza impactului /influenței revistelor).
Formula rezultată se prezintă astfel:
Suma per unitate
pentru activități de cercetare = (suma totală cercetare) * {0,25* [(NISI +
Nscopus + NERIH + 0,1*NAP + 3*NQ1-ISI + 3*NQ1-Scopus + NQ2-ISI + NQ2-Scopus +
0,1*NNA-ISI + 1,1*NCP-ISI)/(suma pe toate facultățile)] + 0,05*[(NBDI +
0,1*NBDI-AP)/(suma pe toate facultățile)] + 0,25*[(0,9*Ncarte-WorldCat +
Ncarte-BCI + 0,9*Ncapitol-WorldCat/3 + Ncapitol-BCI/3)/(suma pe toate
facultatile)] + 0,05*[Nbrevete/(suma pe toate facultatile)] +
0,1*[0,1*(Ncontracte-naționale-PI + Ncontracte-naționale-non-PI/2 +
2,5*Ncontracte-internaționale-PI +
2,5*Ncontracte-internaționale-non-PI/2)/(suma pe toate facultățile) +
0,9*(Sumacontracte-naționale + 2,5*Sumacontracte-internaționale)/(suma pe toate
facultățile)] + 0,1*[(Ncarte-națională+Ncapitol-național/3)/(suma pe toate
facultățile)] + 0,1*[(Ncadre-traiectorie-cercetare/Ncadre)/(suma pe toate
facultățile)] + 0,1*[Ncadre-internaționale/(suma pe toate facultățile)]}
unde
NISI,
Nscopus și NERIH reprezintă numărul de lucrări indexate WoS, Scopus și
respectiv ERIH+
NAP
reprezintă numărul de publicații, de tipul respectiv, ca autor principal (în
accepțiunea documentelor oficiale ale UBB, termenul descrie calitatea de prim
autor și pe cea de autor corespondent în domeniile unde este aplicabil
conceptul)
NQx-ISI
și NQx-Scopus reprezintă numărul de lucrări în quartila x (x=1-4) a
clasamentelor de impact ale revistelor conform datelor WoS – Journal Citation
Report și respectiv Scopus – Scimago
NNA-ISI
se referă la lucrările din domeniul Arts and Humanities indexate ISI, pentru
care nu există clasificări de impact în quartile
NCP-ISI
reprezintă numărul de participări la conferințe indexate ISI și este luat în
calcul doar pentru domeniile inginerești și informatice
NBDI
și NBDI-AP reprezintă numărul de publicații BDI și respectiv numărul de astfel
de publicații ca autor principal
Ncarte-WorldCat
și respectiv Ncarte-BCI reprezintă numărul de cărți indexate în respectivele
baze de date (în cazul WorldCat, se iau în considerare doar publicațiile
prezente în cel puțin 10 biblioteci)
Ncarte-națională
și Ncapitol-național reprezintă numărul de cărți respectiv de capitole de cărți
care nu apar indexate în WorldCat (cel puțin 10 biblioteci) sau în BCI
Ncapitol-WorldCat
și Ncapitol-BCI reprezintă numerele de capitole de cărți indexate în respectivele
baze de date
Nbrevete
reprezintă numărul de brevete
Ncontracte-naționale-PI
și respectiv Ncontracte-naționale-non-PI reprezintă numărul de contracte de
finanțare a cercetării (granturi) de la foruri naționale, fie ca director (PI)
fie ca membri (non-PI); similar pentru Ncontracte-internaționale-PI și
Ncontracte-internaționale-non-PI
Sumacontracte-naționale
și Sumacontracte-internaționale reprezintă valorile însumate ale
contractelor/granturilor de cercetare naționale și respectiv internaționale
(sumele acordate efectiv facultății/unității respective
Ncadre-traiectorie-cercetare
reprezintă numărul de cadre didactice care în cadrul proiectului pilor al UBB
de diferențiere între traiectoriile didactice de cercetare și cele preferențial
didactice /(cu varioanta de a nu opta încă pentru niciuna) au ales traiectoria
de cercetare
Ncadre-internaționale
reprezintă numărul de cadre didactice invitate din străinătate sau care au
efectuat stagii de predare în străinătate
Un sistem similar ca principiu, dar evident mult mai simplu,
a fost elaborat pentru repartizarea de fonduri pentru activități didactice, iar
o a treia categorie de fonduri (mult mai mică) s-a acordat pentru programe de
studiu „de erudiție” care reatrăgând studenți și reimplicând număr mare de
angajați (deci nefurnizând output semnificativ în cercetare) au totuși o
contribuție esențială.
Genul de algoritm descris mai sus este desigur la fel de
expus criticilor ca și cele din Figurile 1-6. Deși se iau mult mai multe
elemente în calcul, rapoartele exacte dintre acele elemente rămân alese în
manieră inerent subiectivă și perfectibilă. Este evident că dacă Manifestul de
la Leiden critica lipsa de relevanță a zecimalelor din factorii de impact
(recomandând cel mult păstrarea unei singure zecimale),[7]
coeficienții de ponderare din formula de mai sus pot suferi aceeași critică de
principiu. Pe de altă parte criticile interne asupra formulei nu se anticipau a
fi semnificative, atâta vreme cât ea a fost rezultatul unui efort decizional
colectiv în Consiliul de Administrație (deci, cu reprezentanții facultăților)
și cu sprijinul tehnic al Consiliului Științific. Se pot pe de altă parte
remarca renunțarea la valoarea exactă a factorilor de impact și înlocuirea lor
cu quartile definite pe domenii, sau folosirea mai multor baze de date, sau acordarea
de credit distinct pentru autorii principali, sau tratamentul diferențiat
pentru unele domenii cu specific (Arts and Humanities, științele inginerești și
informatice) – toate în spiritul Manifestului de la Leiden.
Poate mai aproape de spiritul Manifestului de la Leiden,
sistemul de evaluare la Consiliul Stiintific al UBB,[5]
valabil din 2013 cu unele ajustări, prevede acordarea nu de punctaje ci doar de
calificative – și anume de doar trei tipuri de calificative - “IE-of
significant impact in internationally-accepted terms”, “IR – of significant
impact in regionally-accepted terms” și respectiv “IP-of potential impact”.
Aceste calificative folosesc criterii scientometrice pentru informarea
evaluatorilor, sugerându-se anumite calificative calitative pentru anumite
numere de lucrări/citări/cărți DAR subliniind că este rolul evaluatorului să
judece calitatea și pondere/greutatea contribuțiilor autorului – conform
Principiului 1 de la Leiden. Ele sunt de asemenea specifice diverselor domenii,
conform Principiului 2; mai exact, se prevede posibilitatea atingerii de
calificative maxime fie prin articole de impact, fie prin citări, fie prin
cărți de impact, fie prin brevete, fie prin orice alte realizări de impact
demonstrabil. De asemenea, se recompensează realizările cu specific local atâta
vreme cât impactul lor în comunitatea ce le definește este demonstrat
(Principiul 3). De asemenea, se folosesc numai baze de date accesibile public
(Principiul 4). De asemenea, se oferă cercetătorului ocazia de a identifica
singur itemii valoroși și de a contesta eventuala lor ignorare de către evaluator
(Principiul 5). Se permite variabilitatea practicilor de publicare, conform
Principiului 6 (se folosește în privința revistelor clasamentul roșu-galben-gri
al UEFISCDI; se permite, dar nu se limitează accesul la punctaje bune pe baza
unor numere mari de citări sau lucrări; se iau în considerare cărțile de
impact, brevetele etc). Evaluarea este calitativă conform Principiului 7
(permite acordarea de calificative maxime chiar și acolo unde lipsesc aparent
indicatorii scientometrici ai excelenței; recompensează, preferențial,
calitatea de autor corespondent ca inițiator al inovării și cercetării). Faptul
că se acordă un set restrâns de calificative calitative recunoscând necesitatea
de a se evita departajările la virgulă se încadrează în Principiul 8.
Astfel, în versiunea curentă calificativul de impact
semnificativ/extins în accepțiune internațională (IE) la UBB implică oricare
dintre următoarele:
i) cărți prezente în cel puţin 100
de biblioteci indexate WorldCat (excluzând volumele de conferință). Numărul de
autori sau prestigiul editurii pot cântări semnificativ în decizia
evaluatorului de a acorda sau nu.
ii) o medie de un articol ca autor
corespondent pe an într-o revistă din zona "roșie" conform
definițiilor UEFISCDI celor mai recente, în ultimii 5-10 ani de activitate. Se
echivalează aici și capitolele de carte din cel puțin 100 de biblioteci, și
brevetele de invenție din UE/SUA/Japonia sau piețe similare.
iii) articol Science/Nature;
iv) peste 200 citări („times cited”)
în baze de date internaţionale (Scopus, Thomson-Reuters, sau de prestigiu
similar) – sau o medie de peste 40/an pentru tinerii cu mai puțin de 5 ani de
activitate
v) peste 50 de lucrări cf.
Scopus/ISI/ERIH – sau o medie de peste 5/an pentru tinerii cu mai puțin de 10
ani de activitate
vi) orice alte dovezi că
rezultatele, ideile si conceptele candidatului sunt acceptate şi utilizate la
vârf în domeniu şi/sau asupra societății în general, cu un impact major
(inclusiv pentru realizări cu specific național şi local); exemple pot fi
traduceri importante în limba română, cărţi sau capitole de carte cu un ecou
probat a fi remarcabil la nivel național sau al căror ecou este probat în alte
cataloage majore decât WorldCat, articole în reviste de impact major dar care
nu sunt incluse încă sau nu sunt recunoscute ca atare în clasificarea pe culori
de la UEFISCDI, premii ale unei Academii naționale (altele decât cele de
ramură), și altele.
Regulamentul notează că prin "impact semnificativ"
se înțeleg realizări cu vizibilitate şi
ecou comparabile cu cele mai importante din domeniu pe aria geografică aferentă
acelei categorii. În înțelesul categoriilor de mai sus, un proiect care are un
specific profund local sau național va avea un impact suficient de mare pe
aceste planuri pentru ca el să fie reflectat ulterior şi în plan internațional.
Din acest punct de vedere nu modul și locația fizică de diseminare a
rezultatelor pot fi considerate criterii în sine – ci calitatea rezultatelor şi
impactul lor în comunitatea științifică și în afara ei. Nu se impune cumularea
a mai mult decât un criteriu/o condiție. Nu în ultimul rând, evaluatorilor
li se atrage atenția că, mutatis mutandis, ca principiu se așteaptă că
un candidat cu calificativ IE ar fi apreciat a avea șanse rezonabile de a fi
reținut pe lista scurtă la un concurs pe post didactic la orice universitate de
prestigiu din lume.
Pentru calificativul „de impact semnificativ la nivel
sud-est european/regional (IR)” (mutatis mutandis, candidații cu acest
calificativ ar fi apreciați a avea șanse rezonabile de a fi reținuți pe lista
scurtă la un concurs pe post didactic la orice universitate reprezentativă din
sud-estul Europei) criteriile sunt:
i) o medie de un articol de autor
corespondent pe an în reviste din zona "galbenă" conform UEFISCDI,
sau de un articol din zona roșie (orice autor), în ultimii 5-10 ani; se
echivalează aici capitolele de carte prezente în peste 20 de cataloage, și
brevetele naționale
ii) peste 100 de citări în baze de
date internaționale (aceleași ca la punctul a) sau o medie de peste 20/an
pentru tinerii cu mai puțin de 5 ani de activitate
iii) cărți în cel puțin 20 cataloage
din străinătate conform WorldCat, publicate în ultimii doi ani
iv) orice alte dovezi că
rezultatele, ideile şi conceptele candidatului sunt acceptate şi utilizate în
domeniu; și/sau asupra societății în general, cu impact peste medie; exemple
pot fi traduceri importante în limba română, cărți sau capitol de carte cu un
ecou ieșit din comun la nivel național sau al căror ecou este probat în alte
cataloage majore decât WorldCat, articole în reviste de impact major dar care
nu sunt incluse încă în clasificarea pe culori de la CNCS, premii ale unor
asociații științifice de profil cel puțin național pe domenii largi (ex.
Sociologie), și altele.
- Concluzii
În implementarea unor sisteme de evaluare moderne cu scopul
eficientizării sistemului și remontării diferenței care ne desparet încă de
majoritate restului membrilor UE, se poate argumenta că autoritățile au de
întâmpinat două tipuri de piedici majore. Principalul tip de piedică ar fi cel
obiectiv, care ține de inerția sistemului vechi dar și de imperfecțiunile
noului sistem propus. Depășirea unor astfel de piedici ține de munca
autorității până la un punct, respectiv de gradul de maturitate al membrilor sistemului
– ceea ce este greu de controlat și ajustat pe termen scurt. Al doilea tip de
piedică este cel pur subiectiv. În această categorie se încadrează percepția că
sistemul „este în prăbușire” - o percepție incorectă factual dar corectă ca
substrat emoțional de vreme ce sistemul este de 25 de ani în creștere constantă
în valoare absolută și în raport cu sisteme concurente din UE... ÎNSĂ aceste
creșteri relative față de competitorii noștri sunt încă extrem de lente iar
rămânerea în urmă nu se prefigurează a fi remontabilă într-un orizont de timp
clar. O reorientare a criticilor sistemului, de la deviza simplistă „Romanian
Science in Free Fall” (știința română în cădere liberă) la o abordare mai
explicită și matură a realității... ar avea probabil ca rezultat și o abordare
mai eficientă a potențialelor căi de accelerare a progresului. Atâta vreme cât
responsabilii care au reușit progresele vizibile în Figurile 1-6 sunt înlocuiți
sau sabotați/blocați fără a se înțelege exact natura progresului de până acum,
ar fi vorba de o înlocuire lipsită de orizont și viziune – deci una cu puține
șanse de a accelera progresul dar cu destule șanse de a-l stagna.
Spiritul din spatele eforturilor recente ale UBB, fie că
este vorba de efortul instituțional, mai conservator, ilustrat de formula
complexă de distribuire a finanțării discutată aici, fie că este vorba de
criteriile mai radicale ale Consiliului Științific, poate fi ilustrat de
concluzia că „acea excelență care poate fi identificată doar din algoritmi
obscuri sau înguști nu mai este excelență, ci obscurantism și îngustime”.
- Referințe
bibliografice:
Comentarii
Trimiteți un comentariu