Proiect de lege privind Consiliul Național de Etică în Folosirea Publică a Datelor Științifice
Am vorbit repetat despre nevoia de a
opri excesele de pseudoștiință din spațiul public de la noi. A te
văita despre cât ne e de rău... nu prea folosește și în plus e
nevoie și de talent. Aș propune mai degrabă soluții. Una dintre
ele ar putea fi înființarea de autorități specializate în cadrul
CNA, al universităților, al asociațiilor de presă etc; în
străinătate există așa ceva. Sau, inițial o autoritate
consultativă unică. Drept pentru care vă prezint ciorna de proiect
de lege de mai jos, în speranța că ea poate servi drept punct de
plecare pentru ceva util. Poate pentru un proiect de lege adevărat,
poate pentru mai puțin – măcar ca prilej de a ne analiza fiecare
atitudinea față de adevăr și toleranța față de (auto) amăgire,
manipulare sau dezinformare. L-am prezentat deja câtorva colegi din
diverse medii; sper ca, beneficiind de contribuțiile dânșilor și
ale altora (inclusiv ale dumneavoastră), să meargă mai departe.
Proiect de
lege privind Consiliul Național de Etică în Folosirea Publică a
Datelor Științifice
Expunere de motive:
Creșterea marcantă a accesului la mass-media și la mijloacele de
informare în general, atât din perspectiva de consumator cât și
din cea de generator de informații, este sancționată de o bună
parte a societății drept o tară sau un dezavantaj al progresului.
Anume, se impută diseminarea necontrolată de informații false, cu
costuri sociale, financiare și de siguranță sau securitate publică
nedorite și adesea necontrolabile. Între informațiile false cu
astfel de costuri se numără și acelea care fac apel la presupuse
date sau descoperiri științifice – folosind o presupusă validare
academică/științifică drept argument pentru susținerea unor
fapte nereale și stimularea unor acțiuni cu caracter adesea toxic,
uneori imoral, uneori ilegal și uneori cu amenințare la siguranța
și sănătatea publică. Formulări precum „studiile au arătat”
(fără a se spune care studii și cu ce credibilitate), „curăță
de trei ori mai bine” (fără a se spune mai bine decât ce și
fără a se oferi dovezi), „viitor câștigător de premiu Nobel”,
„alimentul care previne orice cancer”, „toate vaccinurile sunt
nocive”, „LGBT este o boală”, „dacii aveau tunele până în
Egipt și ADN de extraterestru”, „românii/țiganii/arabii/etc
sunt genetic inferiori” sunt ubicue în discursul public de la noi
și nu numai. Ele au constituit baze pentru ridicarea unor eșafodaje
publice stimulând impostura, sau pentru escrocherii vizând
buzunarele consumatorilor, sau pentru intoxicarea climatului social,
sau pentru sabotări ale actului medical ce au dus la efecte
irecuperabile sau ireversibile asupra sănătății și vieții unor
cetățeni.
Controlul unor astfel de derapaje este prevăzut în lege prin
intermediul instituțiilor statului de drept dar și al unor foruri
specializate precum Consiliul Național al Audiovizualului, Consiliul
Național pentru Combaterea Discriminării, Consiliul Național al
Cercetării Științifice, Serviciul Român de Informații,
asociațiile jurnaliștilor și altele. De asemenea, în probleme de
știință și cultură forul cel mai înalt este Academia Română.
Totuși, fiecăreia dintre instituțiile citate fie îi lipsesc unele
dintre atribuțiile necesare pentru a limita la nivel larg aceste
fenomene negative, fie nu dețin specialiști în verificarea
veridicității unor afirmații cu caracter științific, fie nu au
atribuții în toate zonele mass-media și de discurs public, fie nu
au în obiectul activității subiectele științifice, fie au un
statut prea specializat sau prea înalt pentru a servi drept
instituție tehnică și consultativă pentru actori sociali diverși
ca interes, anvergură, prestigiu sau seriozitate. În acest context,
prezentul proiect propune un for consultativ ale cărui rezoluții să
poată fi folosite în munca autorităților executive și
adminstrative sau asociațiilor citate, dar și a altora – inclusiv
sau în primul rând a cetățeanului/contribuabilului.
Problema nu este specifică sau unică nici pe departe societății
noastre. Diverse alte țări au identificat-o și au încercat să
găsească soluții, niciuna perfectă. Spre exemplificare se poate
urmări istoria activă dar sinuoasă a unor organizații precum
Parliamentary Office of Science and Technology și Independent Press
Standards Organisation din Marea Britanie.
Se poate anticipa în primul rând un rol educativ și informativ al
forului nou-înființat; de aceea se propune un rol absolut
consultativ. În funcție de măsura în care actorii din spațiul
public vor lua sau nu în serios autoritatea forului, dar și în
funcție de măsura în care el va putea dovedi că funcționează la
standardele de implicare socială, de echilibru și echidistanță
așteptate, se pot lua în discuție pe viitor și abordări mai
coercitive – în limita respectării drepturilor și libertăților
cetățenești (în primul rând cele la opinie și informare,
respectiv evitarea înființării unei instituții de cenzură). În
forma actuală, nu se prevăd pentru forul nou-înființat mecanisme
de sancțiune administrativă sau financiară; se așteaptă însă
ca instituțiile colaboratoare (universități, ministere, consilii
sau asociații independente etc) să fie stimulate să urmărească
problematica mai îndeaproape și să găsească mecansime de
autoreglare mai eficiente, eventual și cu sprijinul acestei
instituții. Nu în ultimul rând, este posibil ca unele situații să
se dovedească de dezinformare publică să se dovedească a fi de
resortul Justiției – caz în care s-ar veni în sprijinul
acesteia.
În forma propusă, forul va fi dominat de reprezentanți ai mediului
academic dar va avea și participanți din partea unor
instituții-cheie ale statului. Se dorește ca toți acești membri
să îndeplinească standarde morale și științifice la nivel înalt
potrivit interpretărilor naționale și internaționale. În plus,
forul este deschis, prin intermediul calității de membru asociat,
pentru orice expert, orice cetățean, orice instituție sau
asociație care au sau își asumă un interes în comunicarea
publică a datelor științifice. Sunt prevăzute mecanisme care să
evite controlul politic. De asemenea, mecanisme care să evite
sinecurizarea instituției. De asemenea, mecanisme care să evite
abuzurile din partea membrilor.
Prin urmare, propunem:
A.
Definire şi atribuţii
Art.
1. Consiliul Național de Etică în
Folosirea Publică a Datelor Științifice (CNEFPDS) este o
organizație non-guvernamentală de interes public independentă, cu
rol consultativ.
Art.
2. CNEFPDS are ca misiune urmărirea
modului în care informațiile științifice sunt reflectate în
spațiul public pe teritoriul României în relație cu cetățenii
români, cu scopul de a descuraja, preveni și corecta situațiile în
care datele științifice sunt folosite fraudulos în mass-media,
inclusiv și mai ales acele situații în care se citează ca
adevăruri general acceptate unele date științifice nereale sau
neverificate în scopul obținerii de foloase materiale sau de
imagine.
Art.
3. CNEFPDS oferă puncte de vedere
punctuale și propuneri de strategii către forurile abilitate să
reglementeze și să implementeze reglemente sau legi în problemele
comunicării și cercetării științifice. Aceste foruri includ dar
nu se limitează la:
- Comisiile de profil (știință, cercetare, mass-media, cultură) ale Parlamentului
- Ministerele Educației, Cercetării, Culturii, Justiției, Sănătății, Mediului, Societății Informaționale
- Consiliul Național al Audiovizualului
- Asociațiile de profil ale jurnaliștilor
Art.
4. CNEFPDS nu are atribuții și nu
poate fi folosit în controlarea sau în favorizarea controlării
politicilor editoriale ale instituțiilor de presă, în cenzurarea
libertății de exprimare sau în controlul politic al unor
instituții sau cetățeni.
B.
Organizare şi mandat
Art.
5. CNEFPDS este alcătuit din
profesioniști cu activitate recunoscută în mediul științific
și/sau de comunicare publică.
Art.
6. CNEFPDS este format din:
- membri titulari
- membri asociați
- personal administrativ
Art.
7. Membrii titulari ai CNEFPDS sunt
numiți de organizații și asociații de profil după cum urmează:
- Opt membri din partea Academiei Române (membri, membri corespondenți sau alte persoane ale căror realizări și capacități academice/științifice sunt apreciate de către instituție a fi potrivite)
- Opt membri din partea Consiliului Rectorilor universităților din România, cu activitate științifică la vârf demonstrată conform standardelor naționale și internaționale și care au sau au avut dreptul de conducere de doctorat
- Trei membri din partea institutelor de cercetare științifică din România, propuși de către Consiliul Național al Cercetării Științifice, cu activitate științifică la vârf demonstrată conform standardelor naționale și internaționale și care au sau au avut dreptul de conducere de doctorat
- Un membru din partea Colegiului Medicilor din România, deținând cel puțin titlul de doctor în științe
- Un membru din partea Consiliului Național al Audiovizualului
- Un membru din partea Consiliului Superior al Magistraturii
- Un membru din partea Guvernului României, deținând cel puțin titlul de doctor în științe
- Un membru din partea Președinției României, deținând cel puțin titlul de doctor în științe
- Un membru din partea Parlamentului României, deținând cel puțin titlul de doctor în științe
Art.
8. Calitatea de membru titular se
acordă în scris de către instituțiile numite la Art. 6 pentru un
mandat de câte doi ani, prin proceduri interne care nu sunt
controlate de către CNEFPDS dar implică acordul scris al membrului
desemnat. Membrii desemnați de către instituțiile cu expertiză în
cercetarea științifică vor fi supuși suplimentar criteriilor de
eligibilitate și compatibilitate etică specifice Consiliilor
consultative ale Ministerelor de specialitate - CNATDCU și CNCS.
Art.
9. Calitatea de membru titular se poate
pierde prin:
- Expirarea mandatului de doi ani, dacă acesta nu este reînnoit
- Demisie
- Absența de la mai mult de șase ședințe ordinare ale CNEFPDS pe parcursul unui singur an sau neparticiparea la mai mult de șase consultări electronice scrise
- Retragerea sprijinului de către instituția care a făcut numirea
- Existența unui verdict rămas definitiv de încălcare a eticii profesionale din partea unui for specializat (comisie de etică a unei universități sau națională, comisii de etică ale asociațiilor profesionale de care aparține membrul); calitatea de membru CNEFPDS nu atrage imunitate în fața comisiilor de etică profesională și științifică indicate de lege și de regulamentele interne ale profesiilor și instituțiilor în care activează membrii CNEFPDS
- Condamnare penală
Art.
10. Deciziile CNEFPDS:
- Sunt luate de către membrii titulari prin vot
- Au caracter obligatoriu pentru membrii titulari CNEFPDS însă doar caracter de recomandare pentru membrii asociați și pentru oricare alte părți interesate
- Se circumscriu modului de reflectare a datelor științifice în discursul public, vizând obligativitatea prezentării de dovezi și reflectarea echilibrată a teoriilor și descoperirilor științifice, cu acoperirea echilibrată a argumentelor și contraargumentelor
- Nu pot viza cenzura sau controlul politicii editoriale (inclusiv alegerea subiectelor și ponderea acordată tratării acestora), de resurse umane, de orientare politică, sau orice altă formă de ingerință în activitatea membrilor asociați sau a unor terțe entități
Art.
11. Statutul de membru asociat:
- Poate fi acordat de către CNEFPDS în urma unei invitații a CNEFPDS sau a unei cereri formulate de către cei interesați, pentru: asociații, instituții, persoane fizice sau persoane juridice care au experiență și/sau obiect de activitate cercetarea științifică, diseminarea informației științifice inclusiv cu relevanță pentru securitatea națională, mass-media.
- Pentru entitățile de la punctul 1, statutul se acordă și se retrage prin votul membrilor titulari
- Este acordat din oficiu instituțiilor care fac nominalizări de membri titulari potrivit Art. 6
- Permite prezența la ședințele plenului CNEFPDS și participarea la dezbaterile acestuia
- Implică asumarea voluntară și implementarea principiilor și deciziilor CNEFPDS, în limita legii, inclusiv acolo unde acestea implică modificări de regulamente, coduri deontologice sau alte proceduri interne ale membrilor asociați
- Încetează în urma oricăreia dintre următoarele:
i. decizie unilaterală de retragere
ii. decizie prin vot a membrilor titulari ai CNEFPDS în urma
constatării încălcării repetate și intenționate a
recomandărilor CNEFPDS
- Pentru persoanele juridice, asociațiile și alte instituții membre asociate, se exercită prin intermediul câte unei persoane de contact care le reprezintă în relație cu CNEFPDS
- Se recomandă a fi folosit ca o marcă de calitate în relație cu publicul sau cu alte instituții
Art.
12. CNEFPDS este condus de un
președinte (ales dintre membrii desemnați de către Academia
Română) și de către patru vicepreședinți acoperind ca
experiență domenii științifice diferite. Desemnarea se face prin
votul membrilor titulari. Președintele împreună cu vicepreședinții
alcătuiesc Colegiul Operativ al CNEFPDS.
Art.
13. Mandatul președintelui și
vicepreședinților este de un an.
Art.
14. Personalul administrativ și
suportul tehnic, administrativ și financiar al CNEFPDS (inclusiv un
Secretariat) este asigurat de către Guvernul României prin
Ministerul care are în atribuții cercetarea științifică, în
condiții similare celor asigurate Consiliilor consultative ale
acestui Minister.
Art.
15. Fac obiectul activității CNEFPDS
documentele și declarațiile publice documentate scris, audio și/sau
în imagini care, cumulativ:
- Pretind a exprima sau descrie descoperiri sau dezvăluiri verificate științific fără a prezenta dovezi sau fără a explicita caracterul de ipoteză împotriva căreia există contraargumente (acestea din urmă fiind obligatoriu a fi prezentate), ci afirmându-le ca adevăruri verificate
- i. aduc prin dezinformare sau informare incompletă avantaje semnificative financiare sau de imagine sau politice autorilor afirmațiilor ori celor care propagă acele afirmații, sau
ii. aduc atingere securității cetățenilor prin subminarea
campaniilor sau activităților legate de sănătatea și securitatea
publică, sau
iii. Promit, anunță sau prognozează ca sigură acordarea de
premii/distincții internaționale sau naționale prestigioase (din
categoria premiilor unei Academii naționale precum Academia Română
sau cele echivalente, sau, în domeniul premiilor internaționale,
din categoria premiilor Fields, Nobel, Wolf și altele) în absența
unui anunț explicit al forurilor (sau membrilor forurilor) care
acordă acele premii, sau în absența unor propuneri sau estimări
publice din cadrul unor foruri profesionale de specialitate
prestigioase.
Art.
16. Nu fac obiectul activității
CNEFPDS:
- Documentele interne ale oricărei instituții, dacă ele nu sunt deja prezente în spațiul public
- Comentariile care exprimă explicit o opinie, indiferent de valoarea sau gradul de încredere științifică pe care îl are acea opinie
- Articolele din reviste științifice de specialitate cu referenți, dacă acele articole sau reviste se încadrează explicit în standardele de evaluare folosite de autoritățile naționale în domeniul cercetării științifice prin intermediul Consiliului Național al Cercetării Științifice (CNCS) și Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU)
- Cărțile publicate la edituri prestigioase, lista acestor edituri fiind întocmită de CNEFPDS (ex., Editura Academiei Române)
- Proceduri
Art.
17. CNEFPDS formulează analize și
decizii în baza următoarelor tipuri de documente sau cerințe:
- Autosesizare, la inițiativa unuia dintre membrii titulari, formulată în timpul unei ședințe sau, între ședințe, formulată în scris către Secretariatul CNEFPDS
- Sesizare scrisă din partea unor terți
- Solicitare de informare din partea unor membri asociați
- Întocmirea unui raport anual de activitate, pentru uz intern și pentru uzul membrilor asociați.
Art.
18. Sesizările trebuie să includă
indicații clare și lipsite de echivoc asupra declarației de
analizat.
Art.
19. Colegiul Operativ al CNEFPDS
analizează sesizările și decide dacă se întrunesc condiții
minimale pentru a fi discutate. Nu pot fi puse în discuția CNEFPDS
sesizări care:
- Nu sunt formulate în limbaj decent
- Nu conțin dovezi clare despre existența afirmațiilor de analizat
- Nu îndeplinesc condițiile de la Art. 15
- Îndeplinesc condițiile de la Art. 16
Art.
20. CNEFPDS se întrunește lunar în
ședințe ordinare, anunțate public cu 5 zile lucrătoare în avans.
Ședințele sunt legal constituite prin prezența majorității
simple a membrilor titulari, iar deciziile se iau cu majoritatea
simplă a membrilor prezenți.
Art.
21. Ședințele sunt conduse de către
președintele CNEFPDS sau, în lipsa acestuia, de către unul dintre
vicepreședinți.
Art.
22. Președintele își poate delega
atribuțiile către unul dintre vicepreședinți, în situații
speciale.
Art.
23. Membrii asociați, dar și membri
ai publicului, pot asista la ședințe și pot lua cuvântul, în
limitele oferite de către președintele de ședință.
Art.
24. Pentru situații urgente, CNEFPDS
poate lua hotărâri prin consultări electronice scrise, astfel:
1. Consultarea durează 5 zile lucrătoare sau până se acumulează
o majoritate simplă de voturi
2. Nu se poate convoca mai mult de o consultare pe zi.
3. Membrii asociați vor fi informați asupra consultării, având
posibilitatea să transmită prin intermediul președintelui CNEFPDS
opinii și observații
Art.
25. Sesizările sunt rezolvate prin
rezoluții scrise ale CNEFPDS. Rezoluțiile:
- Se redactează de către unul dintre membrii CNEFPDS, desemnat prin vot, pe parcursul ședinței sau, dacă este nevoie, ulterior acesteia; dacă este nevoie (în funcție de specificul problemei sau de numărul de solicitări) autorul propunerii de rezoluție poate face apel la opiniile unor alți specialiști; aceștia din urmă pot accede la statutul de membri asociați ai CNEFPDS
- Sunt supuse votului plenului CNEFPDS
- Explicitează:
i. care au fost abaterile constatate
ii. numesc, separat, persoanele sau instituțiile care au generat
abaterea și pe cele care au propagat-o
- Diferențiază între între autorii de date sau afirmații legitime și respectiv manipularea datelor sau afirmațiilor de către terți
- Nu formulează judecăți absolute de adevăr ci indică dacă (și respectiv modul în care) afirmațiile citate induc publicul în eroare în sensul Art. 2
- propun modalități de soluționare sau corectare a afirmațiilor
- Au caracter consultativ pentru membrii asociați și pentru terți
- Se afișează public pe o pagină de internet dedicată și se comunică în scris celor interesați sau implicați
- Pentru membrii asociați, rezoluțiile CNEFPDS constituie opinia unor experți și pot forma baza unor hotărâri proprii, fie ca atare fie în baza unor protocoale încheiate în acest scop cu CNEFPDS
Art.
26. Rezoluțiile pot fi contestate în
scris de către oricare dintre persoanele sau instituțiile vizate,
în termen de trei zile de la eliberare sau oricând apar date
relevante noi. Contestațiile:
- Se depun la Secretariatul CNEFPDS
- Se pun în discuția plenului și se soluționează/finalizează pe aceleași căi ca și sesizările, dar redactate (implicit analizate primar) de către alți membri decât cei care au redactat rezoluția inițială
- Sunt admisibile o singură dată în termenul de trei zile; dacă sunt depuse ulterior prin invocarea unei noi dovezi, acea dovadă poate fi invocată într-o singură contestație
- Dispoziții finale și tranzitorii
Art.
27. Prezentele prevederi intră în
vigoare la data promulgării legii.
Art.
28. Instituțiile vizate asigură
condițiile pentru întrunirea CNEFPDS (definire aparat
administrativ, nominalizări membri trimise către Secretariatul
CNEPFDS) în termen de maximum 60 de zile de la promulgarea legii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu