Câteva întrebări post-16.11.2014
Câteva întrebări,
și răspunsurile mele. Îi mulțumesc lui Petru Munteanu (de la revista Foreign
Policy Romania) pentru ocazia
de a răspunde.
1. Republică
prezidențială sau Republică parlamentară, ce ați vota la un asemenea
referendum?
Probabil aș face uz de dreptul (presupunându-l încă existent la acea
dată) de a refuza votul. De prea
multă vreme când nu ne place ce vedem în oglindă plasăm vina pe oricine
altcineva decât pe noi înșine: e vina oglinzii, a luminii, a vecinilor, a
„sistemului” etc. Dacă ceva se poate îmbunătăți, este grija cu care alegem
persoanele care ocupă și pe cele care interacționează instituțional cu funcția
respectivă; implicit avem de lucru la propriile capacități și caractere și – în
opinia mea esențial în cadrul unei democrații – la capacitatea de a-i convinge
(nu învinge) pe cei din jur, sau de a fi convinși (nu învinși), cu argumente
raționale și cu fapte concrete.
În principiu, o țară are nevoie de o
președinție mai curând ceremonială (Germania) sau de una clar executivă
(Franța)?
Sau complet
executivă (SUA dar și, de facto, toate dictaturile), sau deloc (monarhie)... E
greu de proiectat în viitor imaginea țării care să fie atât de independentă de
traseul prin care a ajuns acolo, încât să se poată formula ab initio o
recomandare. Cred ca SUA, Germania si Marea Britanie sunt cele mai apropiate de
acel concept; toate trei concentrează puterea executivă în mâinile primului
ministru (în așa măsură încât în SUA el poartă direct denumirea de președinte...). Cred, mai departe, că sistemul din SUA, în care șeful de
facto al administrativului este ales direct și are de lucrat doar cu
parlamentul, împărțind clar între două (și nu trei) entități administrativul și
legislativul, are un avantaj important de legitimitate
și claritate, ceea ce poate însemna și stabilitate
și eficiență.
Ce formulă socotiți că este mai
adecvată momentului istoric în care se află România – sau culturii politice/
civice românești? Credeți că România ar trebui să fie o republică parlamentară
– cu un Președinte mai curând ceremonial, ales de Parlament? Sau o republică
prezidențială, în care Președintele, ales prin sufragiu universal, să aibă
atribuții executive mai ample și mai clare?
Ieșită mult mai
recent decât vestul Europei sau decât SUA din feudalism (dacă a ieșit – și aici
rămâne de discutat), România va simți constant la nivel discursiv entuziam față
de „libertate” (înțeleasă ca antiteza
dictaturii, deci aparent nu foarteconciliabilă cu republica prezidențială),
în timp ce la nivel afectiv se va simți acasă într-un sistem cu linii de forță clare și conectate
ultimamente către o persoană bine definită (probabil compatibil cu republica
prezidențială). De aici, sistemul actual pare bine gândit pentru a acomoda
ambele tendințe. Definirea crepusculară a atribuțiilor președintelui este însă
o premiză pentru incertitudine și conflict. O proporție semnificativă a
societății folosește, explicit sau implicit, conceptul inexistent în
Constituție de „șeful statului”, ceea ce sugerează că există disponibilitate
(nu neapărat și voință conștientizată) pentru o poziție astfel definită. Poate
că ar fi cazul atunci să o definim ca atare, pentru a pune în acord mentalul
colectiv cu realitatea legislativă.
2. Pe cine ați fi
vrut să vedeți între candidații la Președinție din 2014? Dar în 2019? ;)
În esența democrației (spre deosebire de anarhie)
cred că sunt mecanismele de control a intrării pe lista de candidați. Cred că de fapt calitatea câștigătorului
se decide, la majoritatea alegerilor, mult mai devreme de ziua votului, mai
devreme de ziua în care sunt validate legal candidaturile, și chiar mai devreme
de ziua în care o entitate politică (partid, mișcare, etc) își desemnează
candidatul. Momentul cheie este cel la
care sunt aleși cei care ulterior vor avea puterea de a decide cine este
candidatul entității respective. Raționamentul e că acei oameni vor
controla calitatea candidatului și a echipei de campanie (și deci performanța
în campania electorală), ca și resursele alocate sau atrase din exterior
(umane, financiare, etc). În acest context, cred că am avut singurii candidați
posibili în actuala configurație politică și socială, deci și cei mai buni. Speculațiile despre cine „ar fi putut
fi” nu fac decât să ne îndepărteze de căutarea soluțiilor reale și să întrețină
vie tema ticăloșiei inerente a clasei politice – o temă care pe de o parte este
abil speculată de către cei mai dinamici membri ai aceleiași clase (ceea ce le
intră în „fișa postului”, deci nu ar trebui să ne plângem și probabil nici să
îi urmăm) dar, mai important, constituie o premiză majoră a oricărui atentat la
democrație în general (concept vag, poate insuficient de mobilizator) și la
drepturi și libertăți (individuale, colective, naționale).
Dincolo de aceste
comentarii post-factum, e de așteptat ca un candidat cu șanse mari de succes să
aibă în spate probitate morală necontestată, performanță profesională validată,
experiență administrativă cu entități
complexe demonstrată prin muncă directă; aceasta din urmă cred că e de
departe cea mai importantă condiție. Ca unealtă auxiliară este capacitatea de
comunicare, în măsura în care poate crea impresia îndeplinirii celor trei
criterii atunci când ele în realitate nu sunt îndeplinite, sau invers. De
aceea, cred, nu au succes candidații care „spun lucrurilor pe nume” („spun” e
verbul cheie)și au un oarecare succes unii care repugnă dar prin munca proprie dovedesc rezultate
administrative („munca” este cuvântul cheie). Din aceste motive, deși tentația
apare des în discursul public, oricât de evidente ar fi de performanțele
intelectuale, profesionale și/sau morale ale unui om, nu pot să îl iau în
considerare doar pe baza acelor argumente drept candidat pentru o poziție
administrativă de anvergură națională (deși poate unii dintre ei au mai multă
experiență administrativă decât percepe majoritatea publicului). Tot ce-mi pot
dori este ca forțele majore din societate să reușească să selecteze mai eficient
dintre oamenii care le stau la dispoziție. Mi-aș fi dorit ca cele două forțe
majore să fi adus pe piață anul acesta candidați care, dincolo de performanțe
ce le aduseser deja susținere semnificativă, să nu aibă călcâiele lui Ahile atît
de expuse. Până la urmă e inevitabil ca astfel de forțe majore să dea
candidații din finală, și e de asemenea sănătos - pentru că acei candidați trec
astfel printr-un filtru suplimentar, foarte complex, care ar trebui să crească
șansele de detectare a punctelor slabe (detectare fie de către colegi, fie de
către oponenții politici, fie de către criticii independenți, fie de către
forțele externe care au interese geostrategice în zonă). De aceea deci nu vreau
să cad în capcana altfel comodă de a da o listă de personalități de înaltă
vizibilitate (în ochii mei sau ai societății) dar care încă nu sunt oameni
politici într-unul dintre partidele majore. În plus, am expus mai sus părerea
mea despre pericolele supralicitării temei „aceeași mizerie”. E ușor de speculat
că ambele partide aveau numeroși oameni politici la fel de capabili ca cei care
au candidat, și cu siguranță fezabil ca ambele să fi recrutat pentru campanie
căte un candidat din afara partidului, cu experiență în mediul de afaceri sau
academic și cu suficientă anterioară expunere la public. Pentru a încheia, un exemplu
de posibilă finală alternativă ar fi Irinel Popescu – Renate Weber.
Cum credeți că ar putea ajunge și
candidați reali acești preferați ai Dvs? Propuși de partide sau propulsați de
societatea civilă?
Am răspuns mai
sus. În privința societății civile, cred că termenul este incomplet definit. Dacă el se referă strict la sectorul de
activiști eminamente opuși sistemului politic, atunci șansele lor de a convinge
societatea în ansmblu sunt nule. Traiectoria către Cotroceni a candidatului din
1996 Emil Constantinescu e ilustrativă: la acea dată nu mai era doar rector
(deci, experiența administrativă), nu
mai era doar reprezentant al unei Alianțe Civice, ci și lider al unui
conglomerat politic, CDR. Nu se poate exclude desigur scurtcircuitarea
sectorului politic de către vreun candidat, dar aceasta ar semnala o
instabilitate a sistemului politic democratic extrem de mare – ceea ce din
punct de vedere geopolitic ar fi fie motiv de bucurie (deci poate chiar
deziderat), fie de îngrijorare, în funcție de punctul (cardinal) de reper.
Amintim aici și
discuția despre: De unde ar putea veni următoarea candidată adecvată pentru
Președinție?
Am răspuns mai
sus, cred. E de adăugat că șansele ar fi semnificativ mai realiste dacă setul
de oameni care aleg candidatul (deci, conducerile forțelor politice majore) ar
conține femei în aceeași proporție ca
societatea per ansamblu (adică în ușoară majoritate). S-ar câștiga astfel în legitimitate și, cred eu, foarte mult
și în calitate.
3. Dincolo de
președinte, pe cine ați vrea să știți între consilierii Președintelui?
E logic să-i
regăsim acolo cel puțin pe câțiva dintre sfătuitorii-cheie din campanie, și e
de așteptat să regsim acolo oameni dispuși să creadă onest în proiectele
titularului funcției, preferabil veniți în parte și ca reprezentanți ai celor
care nu au votat, sau care au votat împotrivă. Calitatea consilierilor va plasa
o amprentă foarte puternică asupra credibilității acțiunilor prezidențiale și
probabil, indirect, și asupra credibilității forței politice care l-a
propulsat. Dincolo de asta, cred că un proiect votat de 6 milioane de oameni (cu
5 milioane de voturi împotrivă) nu are nevoie de sfaturi sau comentarii în
această privință. Spun proiect, pentru că e vorba atât de omul așezat drept
candidat, cât și de echipa care l-a aduc acolo. Cu siguranță aș vrea să nu mai
văd oameni care se lasă atrași în discuții ce implică gențile cu euro ale
oligarhilor, oricât de cinstiți ar fi ei și din orice punct cardinal. Aș vrea
să văd oameni conștienți de rolul de angajat al contribuabililor, nu de
specialiști în alba-neagra cu speranțele acestora.
Comentarii
Trimiteți un comentariu